Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av netn
Hallå!

Det var ett tag sedan jag skrev i forumet men nu har det blivit lite problem.....

Har i skrivande ögonblick min S60 2,4T -02 på 8000-mil service och dom ringde från Bilia på Värnhem i Malmö och sade att det var läckage i ramlagertätningen. Har inte riktigt koll på var denna tätning sitter men det tänkte jag att ni skull hjälpa mig med. Har Volvia försäkring och reperationen kan eventuellt tas av denna till självrisk.

Är det någon som råkat ut för något liknande?

Tar inte försäkringen det så skulle det kosta 12000:- och det är jag inte alls intresserad av att betala.

Tack på förhand!
av Perra N
Ganska vanligt på alla de 5-cylindriga motorerna. Brukar vara vevhusventilationen som orsakar felet. Bör att ta på maskinskadeförsäkringen. Annars finns det andra verkstäder som gör det billigare och bättre än Bilia i Malmö. Hör med Tompa på Tedel Bilservice 040-185490.
av Hellrider
Perra N skrev:Ganska vanligt på alla de 5-cylindriga motorerna. Brukar vara vevhusventilationen som orsakar felet. Bör att ta på maskinskadeförsäkringen. Annars finns det andra verkstäder som gör det billigare och bättre än Bilia i Malmö. Hör med Tompa på Tedel Bilservice 040-185490.
Ja han är ju seriös,,glöm inte att du råkar få byta en himmla massa andra grejer när du är hos tompa bara,,råkar krascha den självjusterande tryckplattan med mycket mer,å så lite sköna oljud också!Lycka till
Användarvisningsbild
av DJ
Vilken sida är det på, vid svänghjulet eller remskivan?

Det låter hur som helst dyrt för ett packboxbyte.
Användarvisningsbild
av CarMan
DJ skrev:Vilken sida är det på, vid svänghjulet eller remskivan?

Det låter hur som helst dyrt för ett packboxbyte.
oftast läcker det mellan motor o låda. p-boxen är inte dyr, men det tar ju tid att demontera växelådan!

som sagt så är det ofta vevhusventelationen som inte funkar rigtigt 100 & orsakar övertryck. men det är lika vanligt att skruvarna till svänghjulet saknar locktite & då har man inte 100 tätt därså olja kan tränga genom gängorna & ut. så det är viktigt att man alltid byter desa skruvar.

detta är att bra exempel på en ditalj som en icke volvo verksta kanske inte känner till & då spelar det ju ingen roll om man är billigare, om det så småningom kommer att fortsätta läcka.
Användarvisningsbild
av DJ
Det kändes bara som om 12000 var lite mycket. Det är ju två man i en hel dag, och kanske lite till.

Jag har aldrig rivit bort lådan på en volvo, men på andra FWD jag har meckat med (läs VW golf och dess varianter) har lådan varit borta på en timme om man står i välutrustad vekstad, två timmar på garagegolv.

Sen ska koppling, svänghjul & packbox tas bort. Och vevhusventilationen bör rengöras.

Därefter montering i omvänd ordning och jag skulle vilja vidålla att en man bör kunna fixa det på en arbetsdag i verkstaden. Priset borde då stanna på hälften av de 12000. (8 timmar á 500 och 2000 i delar/förbrukningsmtrl)

Fast när man ändå river ner kopplingen borde man nog överväga kopplingsbyte, då det bara tillkommer materialkostnad
av Pebben
Jag misstänker tyvärr att Volvo tar långt mycket mer än 500kr/timma. Bmw tar 900 och skulle gissa att Volvo inte är långt borta?
av nevyn
De tar på min verkstad 11000 för att byta till nivåreglering på en v70... hmmmmm...
Användarvisningsbild
av CarMan
DJ skrev:Det kändes bara som om 12000 var lite mycket. Det är ju två man i en hel dag, och kanske lite till.

Jag har aldrig rivit bort lådan på en volvo, men på andra FWD jag har meckat med (läs VW golf och dess varianter) har lådan varit borta på en timme om man står i välutrustad vekstad, två timmar på garagegolv.

Sen ska koppling, svänghjul & packbox tas bort. Och vevhusventilationen bör rengöras.

Därefter montering i omvänd ordning och jag skulle vilja vidålla att en man bör kunna fixa det på en arbetsdag i verkstaden. Priset borde då stanna på hälften av de 12000. (8 timmar á 500 och 2000 i delar/förbrukningsmtrl)

Fast när man ändå river ner kopplingen borde man nog överväga kopplingsbyte, då det bara tillkommer materialkostnad
det är en heldags jobb för en man & då blir det ungefär den summan.
sen vet vi ju inte om dom räknat med att kopplingan behöver bytas, för att denfått olja på sig
Användarvisningsbild
av CarMan
nevyn skrev:De tar på min verkstad 11000 för att byta till nivåreglering på en v70... hmmmmm...
låter som ett rimligt pris, man får ju byta fjädrar & stötdämpare bak + lite fäst grejor.
bara stötdämparna kostar ju 4500:-/st

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]