Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
Jag har dålig funktion på torkarbladen. Så fort det blir lite kallare, isar dom och är värdelösa på vindrutan. Man ser inte mycket.
Hur löser man det?
av Fred
Vänta på våren...? 8)

Skämt åsido, det är inte så mycket man kan göra. Se till att du har tillräckligt stark spolarvätska bara, det är nog det enda man kan göra tyvärr. Det finns också någon produkt som heter i stil med "Deicer" men det hjälper nog bara när det väl frusit. Har dock inte testat det själv, trots att jag har någon flaska liggandes.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Di-icer är bra när man har en sådär tunn välpolera ishinna som är stenhård att få bort med skrapa. Det du kan göra är att ta int torkarbladen, spola dessa i ljummet vatten och sedan tvätta av ytan gummibladen med flytande tvål noga och sedan skölja med ljummet vatten. Låt torka och återmontera.
av kamilenski
Kanske spraya på silicon?
av kottskrapa
Om du kör med kupévärmare så kan du låta bladen stanna mitt på rutan och på så vis ta del av värmen inne i bilen
av kamilenski
kottskrapa skrev:Om du kör med kupévärmare så kan du låta bladen stanna mitt på rutan och på så vis ta del av värmen inne i bilen
? Och hur skulle det gå till? Dom gömmer sig varje gång man stänger av det.
av Fred
Nu uppfattade jag det som att TS blad fryser när man kör och då är det ju svårt både att få dem att stanna mitt på rutan och att köra kupévärmaren.

Om man vill undvika att torkarna fryser fast när man parkerar bilen så går det fint att ställa upp dem så att de inte ligger emot rutan. Den mängd snö som fastnar på dem i det läget är lätt att få bort.
av kamilenski
Alla tips emottages.
Men visst samlast det is på torkarbladen medan man kör. Till slut har man 2 ispinnar som skrapar rutan. Men absolut inte torkar. Skulle behöva värma dessa eller behandla med nåt.
Samma gäller vindrutan. Vid viss hastighet, samlas den is på denna. Man får köra defrosten...
Men just torkarbladen upplever jag som jobbigast.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]