Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har som sagt helt plötsligt fått ett fett klonkljud i framvagnen som kan låta vid stora som små gupp för att sedan inte låta alls på flera mil ?:-/ Vad tror ni det kan va, en fjäder eller ett stag? Låter bara på vänster sida. Bilen är en V70 2,5t -05 med 10100 mil på mätaren.
Användarvisningsbild
av CarMan
Om det är tyst imellanåt så är det intet som är glappt, för då låter det alltid om du utsätter bilen för sama sitruation som när ljudet uppkom.

Jag gissar på grus under fjädern
Användarvisningsbild
av Erico
Har läst om att trä på slang längst ner på fjädern, kan det va det som är medicinen på min bil och beror det felet på att nånting nötts bort? Ska kolla glapp och grus. Tack för tips, behöver dom alla :-)-)
av Kena
Min brukar sluta låta om jag låter den stå i värme ett tag. Vette tusan men det måste bildas is någonstans så det börjar låta.
Användarvisningsbild
av Erico
Kena skrev:Min brukar sluta låta om jag låter den stå i värme ett tag. Vette tusan men det måste bildas is någonstans så det börjar låta.
Upplever själv att det blev mycket värre nu sedan den stått inne ett dygn i värmen och tinat upp. Strange :???:
av wohlfie
Har en volvo V70 2.5t -04.
Och fick ett klonkande ljud på högerbak sida.
Trodde fjäderna var på väg in i bilen.

Iallefall så hade jag garanti på bilen kvar, så lämna in bilen till verkstaden.
Ända de sa då var att en bromskloss hade släppt från OKet, o gått sönder.
Så den låg o slog hela tiden, hördes mer i gupp.

Dom byte på båda sidorna. o mitt klonkande försvan helt. Behöver ju inte vara samma på din bil men bra att veta.
av Fred
Har du lyft bilen nyligen? I så fall brukar det räcka med att lyfta den igen så försvinner klonket. Dock kommer det säkerligen tillbaka. Plastisoleringen som sitter på nedre delen av fjädern brukar skavas sönder och då kan minsta lilla sandkorn generera klonk.

På min bil hade jag klonk regelbundet tills jag vände plastisoleringen så att den icke slitna delen hamnade vid slitytan. Jag drog också fast den med ett buntband för att den inte skulle krypa uppåt. Har inte haft ett klonk på över ett år! :D

Lyft bilen och kika in där fjädern möter nedre fjäderskålen. Där ska du se svarta "slangar" av plast som är öppna längs med. Kolla konditionen på dem och spola riktigt rent med högtryck så ska du se att du får ordning på det!

Gott nytt år!
/Fred

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]