Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
V70 D5 2003 med 22000 mil

Nu när det är kallt tar det väldigtlång tid att komma upp i driftstemperatur. Efter ca 15 min körning står temp-nålen på strecket under min och seeeegar sig sakta upp. Detta trots att jag har haft min motorvärmare igång ca 6h. Blocket är varmt och jag behöver inte glödga utan kan starta med en gång så värmaren fungerar. Det är en import så jag saknar tyvärr dieselvärmaren. Detta händer bara när det är mycket kallt, -15 och därunder. Tempmätaren kommer upp till m itten men det tar tid.

Fråga 1: Kan man skaffa en annan termostat som öppnar senare eller finns det bara en sorts termostat.

Fråga 2: Kan man sätta en pappskiva eller liknbande vid grillen så att man minimerar luftkylningen.

Hur gör man detta enklast? Någon som har en idé?
Senast redigerad av 1 dieselmagnus, redigerad totalt 0 gånger.
Här uppe i kalla norden är det mycket svårt att få upp motortempen på D5 motorerna pga. att de har väldigt hög verkningsgrad och därigenom blir inte motorn nog varm. Ska du ha upp motortempen snabbt så är det nog dieselvärmare som gäller. Du kan naturligtvis exprimentera med pappskivor od. framför kylaren, men då slutar även intercoolern att fungera som den ska. Den ska nämligen kyla förbränningsluften för att motorn ska fungera som den är tänkt.
Arne skrev:Här uppe i kalla norden är det mycket svårt att få upp motortempen på D5 motorerna pga. att de har väldigt hög verkningsgrad och därigenom blir inte motorn nog varm.
Vad jag förstår är den viktigaste faktorn att värmen "vädras ut" i kraft av förbränningstekniken i diesel. Speciellt vid låg belastning passerar oproportionerligt stor mängd kall luft motorn i förhållande till spillvärmen. Någon mer informerad än jag brukar posta om detta regelbundet.
StringerBell skrev:
Arne skrev:Här uppe i kalla norden är det mycket svårt att få upp motortempen på D5 motorerna pga. att de har väldigt hög verkningsgrad och därigenom blir inte motorn nog varm.
Vad jag förstår är den viktigaste faktorn att värmen "vädras ut" i kraft av förbränningstekniken i diesel. Speciellt vid låg belastning passerar oproportionerligt stor mängd kall luft motorn i förhållande till spillvärmen. Någon mer informerad än jag brukar posta om detta regelbundet.
Jag brukar göra det av och till :mrgreen:

Att det beoror på hög verkningsgrad är mycket av en skröna.......

En dieselmotor saknar ju gasspjäll som en bensninare har. Därför har du ju maxflöde på luften genom motorn hela tiden och turbon ser till att extra mycket luft blåser "rakt igenom cylindrarna". Är det kallt far ju all förbränningsvärme rak ut med avgaserna. Det blir inte ens riktigt varmt inne i cylindrarna genom det stora luftöverskottet.

På bensinaren är luftflödet på låglast blygsamt då gasspjället är nästan helt stängt. Förbränningen ligger nära lamda 1.0 och den mesta värmen stannar i motorn.
Till min xc90 fick jag en prisuppgift på 23k för eftermontera dieselvärmare med tiduret, detta pga mkt att demontera för att dra massa nya ledningar från tanken. Nu hade ju min värmaren visade det sig, så det behövdes inte....
dieselmagnus skrev:Ok bor ju i köldhålet Målilla i småland. Hmm har funderat på att eftermontera en dieselvärmare med gsm-start. Vad skulle en sådan operation kosta?
Hör med någon 3:e parts tillverkare / monterare av bränslevärmare. De kan av naturliga skäl inte ta lika mycket som Volvo för eftermontering. Enda nackdelen är väl i så fall att du inte - som med en originalmonterad - kan styra direkt från menyerna, å andra sidan kan du med 3:e part lösning få mera avancerade övervakningsinformation som hur varmt det har hunnit bli i kupén etc.
Fråga 2 kvarstår ju dock.
Förr, när man var ung och vacker, så hade ju var och varannan bagdagbulle pappskiva i fronten för att få upp värmen.
Minns även på vår gamla amazon som vi hade att den hade rullgardin innanför kromet i fronten.

Så, får man upp värmen snabbare?
Kan man göra det utan risk för överhettning?
Kommer fläkten gå hela tiden istället?

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]