Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joggen
Hej!

Jag står i begrepp att utföra 4000 mila service på min V70 -04. Jag har fått en uppgift på att det kostar 3898 SEK på Bilia. När jag sedan kollar vad dom verkligen gör blir man ju minst sagt arg. Kontroll av en del grejer typ yttre belysning och signal horn. Byte av olja, oljefilter och kupé luftfilter. Kan inte ta mycket mer än en halvtimme för ett proffs att utföra detta och det ska dom ha nästan 4000 SEK för!!!!

Är det någon som har förslag på hur jag ska komma undan detta? Hur mycket är stämpeln i serviceboken värd? Kan vilken bilfirma som helst stämpla den eller måste det vara en Volvo-verkstad? Finns det något sätt att släcka service-meddelandet man får upp? Har någon förslag på alternativ till Volvos dyra verkstäder?

Många frågor men jag blir upprörd av sånt här som jag tycker är rena rama bluffen från Volvos sida!
av Pebben
Utan att veta vad 4000 servicen innebär vilket innbär att jag antar att det stämmer som du skriver så tycker jag definitivt du skall gå någon annanstans. Bytte precis olja + filter på min V70 och det kostade 1500kr på Brandt i Vänersborg. Det var ingen service utan ett extra oljebyte bara. Eftersom jag inte stod för kostnaden gjorde jag det inte själv, men så länge du går till en seriös bilverkstad och får en stämpel tror inte jag det spelar så stor roll. Dvs. så länge den framtida köparen absolut tycker att den skall vara orginalservad, men jag tror de flesta idag vet om de hutlösa priserna och inte har något emot det.
Senast redigerad av 1 Pebben, redigerad totalt 0 gånger.
av Steff 99
Rätt eller fel prissättning kan man ju fundera över, priset varierar i Västsverige på en 4000 mil service för en V70..jag betalade senast 3000 kr på Boråsbil, ca 25% mindre än på Bilia i Göteborg
Sedan skall man nog inte klassifisera att det är en bluff från Volvo , eftersom många andra märken ligger i samma prisklass.

När det gäller stämplar i serviceboken kan vi nog konstatera att den som har "tveksamma" stämplar i sin servicebok riskerar att få avdrag när bilen värderas och skall bytas in.
Många är rädda att köpa en direktimporterad bil eftersom servicebok och mätarställningar kan fifflas, samma fenomen kan uppkomma om stämplar saknas eller har "fel" namn på en svensksåld bil..m.a.o sämre inbytespris.
Men det är upp till var och en att bedömma hur detta drabbar en vid ett byte i förhållande att få en "billig" service
av Pebben
Håller med om det att en tveksam stämpel inte är nåt bra alternativ, det är viktigt att verkstaden verkligen är seriös. Det låter ju som att du skall ringa runt lite bland Volvo handlarna och kolla priser för att sen avgöra om det är värt det eller inte.
Användarvisningsbild
av Loner
2003-07-08 utfördes 4000 mil på min V70 2.4T, det kostade 2974:-
Gjord på bilbolaget Östersund.

/L
av Teemu
ett alternativ kan vara att kolla vad Solna bilteknik tar för den servicen om man bor uppåt dom trakterna.
av bult
Brandtbil tar ca 3000:- för 4000mila servicen.
av boeder
Joggen skrev:Hej!

Jag står i begrepp att utföra 4000 mila service på min V70 -04. Jag har fått en uppgift på att det kostar 3898 SEK på Bilia. När jag sedan kollar vad dom verkligen gör blir man ju minst sagt arg. Kontroll av en del grejer typ yttre belysning och signal horn. Byte av olja, oljefilter och kupé luftfilter. Kan inte ta mycket mer än en halvtimme för ett proffs att utföra detta och det ska dom ha nästan 4000 SEK för!!!!

Är det någon som har förslag på hur jag ska komma undan detta? Hur mycket är stämpeln i serviceboken värd? Kan vilken bilfirma som helst stämpla den eller måste det vara en Volvo-verkstad? Finns det något sätt att släcka service-meddelandet man får upp? Har någon förslag på alternativ till Volvos dyra verkstäder?

Många frågor men jag blir upprörd av sånt här som jag tycker är rena rama bluffen från Volvos sida!
Ett tips Landvetter biltjänst 031-918297 tar runt 2600 för 6000 mil service, Volvo Auktoriserad verkstad, jag servade min V70 2.5T -04 i GBG för ett år sedan kostnad: 2690 kr på bilia, konstigt att priset gått upp så, däremot är 6000 mil servicen runt den kostnad du anger ovan. Har du provat att ringa runt till de olika Bilia anläggningarna, det skiljer sig i pris imellan dom samt beror också på vem som svarar i telefon, kan skilja hundralappar har jag märkt.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

2800 kr på Erikssonbil i Kiruna. Men det blir ju en bit att köra för dig =))

/Henrik
av Frigge
Rekomenderar startk att du servar på en Volvoverkstad.

Därför att:

- Du kan tappa maskinskadeförsäkringen
- Du står helt utan Goodwill hos Auktoriserad Volvoverkstad
- Du missar kampanjer som utförs vid nästa verkstadsbesök
- Vid ett inbyte värderas bilen efter stämplarna i boken
- Uteblivna stämplar minskar helt klart värdet på bilen
och även kanske intresset vid en privat affär.

/Fredrik
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]