Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
Enligt (vad jag hört av) bekanta till mig, skall volvoverkstaden kunna koppla in en dator till min bil och därigenom utläsa eventuella felmeddelanden på bilen...! Stämmer detta rykte?

Om så är fallet, vad kan det tänkas kosta att få en s.k. feldiagnos?
Kanske en omöjlig fråga, men...vad/vilka fel kan denna logga? :roll:

Förhoppningsvis skall det inte finnas några fel loggade i bilen (med tanke på dess ringa ålder (ca. 3 mån.) men jag är ändå nyfiken! 8)
Användarvisningsbild
av CarMan
bilen kan logga mängder med felmeddelanden. vissa saker loggas som fel fast det ite är fel, så du skule bara bli orolig i onöden om du fick ett papper med dom felkoder din bile har.
felkoderna har man som hjälp vid felsökningar, det gäller alla bilens olika elsystem, så det är många saker men kan få felkod på.
Användarvisningsbild
av 58
Om bilen går bra och det inte finns några felmeddelanden eller lampor som lyser finns det väl ingen anledning att göra nån avläsning av felkoder??Bilen säger i regel till själv när nåt är fel.
Användarvisningsbild
av CarMan
58 skrev:Om bilen går bra och det inte finns några felmeddelanden eller lampor som lyser finns det väl ingen anledning att göra nån avläsning av felkoder??Bilen säger i regel till själv när nåt är fel.
ja presis. känder du att nån tinte funkar som det borde eller att det lyser en rög ellr gul triangel, samt att det då finns ett meddelande i DIM så dör man läsa felkoder, men inte annasr. gissnings vis så koster en felkods avläsning helt utan någon som helst felsökning kanske 300:-
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Om jag inte helt missuppfattar dig nu, så kan jag få felmeddelande på bilen då det inte finns några fel!? Innebär inte detta då att verkstaden kan byta saker i onödan då datorn loggar ett fel som kanske inte existerar?

Eller gör man som (på 740-tiden) då man raderade felmeddelandena och väntade ett tag och hoppades att dom inte skulle komma tillbaka?

I övrigt tackar jag för ett snabbt och proffesionellt svar!
Användarvisningsbild
av 58
När du har en så pass ny bil så täcker ju garantin en eventuell felsökning om någon felkod skulle dyka upp,men som sagt var- funkar allt så tuta och kör. :)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
När du har en så pass ny bil så täcker ju garantin en eventuell felsökning om någon felkod skulle dyka upp,men som sagt var- funkar allt så tuta och kör.
Självklart håller jag med! Men samtidigt är detta lite av min tankebana, d.v.s. att det kan ju ligga nägot "dolt" fel (som kanske inte är direkt märkbart) men som ändå finns där! Då skulle jag bara bli irriterad när garantin gått ut och jag hittar ett fel som kanske hela tiden funnits där! :roll:

Visst kan det vara missvisande. Men om jag får en logg som sedan raderas, för att efter någon/några månader senare åter igen kolla loggen och jämföra med den första, så kanske (förhoppningsvis inte) det dyker upp samma fel igen!

Har jag fel i detta tänkande?
Användarvisningsbild
av 58
I mina ögon är det helt onödigt arbete,om nåt blir fel så säger bilen till själv,du har ju två års garanti på bilen så dom evenuella felkoder som kan finnas nu (osannolikt att det gör det) lär bilen garanterat tala om för dig innan garantin upphör.Jag förstår inte riktigt tankesättet,om bilen funkar som den ska så borde det sannolikt inte finnas några "dolda" fel så mitt råd är att - njut av din nya bil och sluta bry dig om sånt som ger sig självt. :wink:
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Skit samma! Nu är det iallafall gjort!

Fick 7 loggade felmeddelanden. Bl.a. så visade det sig att vissa spjällmotorer krånglade. Jag har vid vissa tillfällen upptäckt att luftdonen vid radion blåst kallt, men har trott att det skulle vara så...vilket inte är fallet! Så där var meken ganska övertygad om att det fanns ett fel!

OBS! bilen har EJ givit några som helst indikationer om att något skulle vara fel. OBS!

Meken och jag beslutade oss för att (i detta) printa ut, samt radera felkoderna! Detta för att vid ett senare tillfälle åter felsöka systemet!
av Knasen
En fråga?

Fick du reda på vilka felkoderna var? isåfall vilka?

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]