Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanT5
Gör som jag gjorde i min bil.
Min drog 2-4 liter i veckan ca 10 mil.
Köpte barks leak på bilhandlaren och tömde i bilen sen dess har den inte tagit en droppe.
Men då var det dock topp packning som hade gått för mig.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Föreslår att du kontrollerar alla kylvattenslangar igen, bänd lite så att du kan se om det möjligen kan finnas någon spricka. Kontrollera också kylaren, ofta kan man inte se vattnet rinna vid kylarläcka eftersom vätskan dunstar väldigt fort utan man får leta efter spåren av läckor såsom gråvita ränder. Du kan även åka till en verkstad och be om en provtryckning av kylsystemet.

Mvh GK
av lundsbrunn
jag har tittat på alla slangar och det läker inget
och inget i bilen.
å inget vatten i oljan..

det konstiga är att det finns ingen pöl under bilen
Användarvisningsbild
av StefanT5
På min bil såg man ju att den rök vitt.
Täta med detta medlet och den sluta ta vatten och ryka vitt.
av DaXX
Hade detta fenomen med min T6:a ända sen jag köpte den 2007. Det försvann lite vatten, fick fylla på 2 gånger om året ungefär.
Provtryckte vid två tillfällen och fick då svaret att om det läckte nånstans så var läckan ytterst liten och att jag inte behövde oroa
mig. Fanns aldrig någon pöl och det gick inte heller att se någon läcka/fukt nånstans.

Men i år var det dags. Fyllde på innan jag åkte på semester i juli och redan några dagar senare larmade bilen igen. Fyllde på igen och
4 timmar senare var det slutligen en stor pöl under bilen på höger sida. Snabbt iväg till en verkstad och upp på pallen. När meken
tog ner motorkåpan så syntes ingenting. När han sedan tog ner den mindre kåpan som sitter under dimljuset så kom en
stråle av vatten från ett utav de mindre rören på sidan av kylaren. På kåpan kunde man se gamla avlagringar av glykol så visst
hade det alltid läckt där, men antagligen i form av droppar som inte tagit sig vidare utan torkat där. Kåpan under dimljuset sitter med
en ynka skruv på min bil så den var lätt att sätta tillbaka. Man behöver inte heller ta ner motorkåpan på S80...
av lundsbrunn
oki kan va värt att titta.. men min har inte tagit nått på sommaren det är bara nu på vinten.. om det är samma fel kan man laga de sj eller måste man byta kylet.

jag har tittat på alla slangar det hittar jag inget fel.
men jag ser inte hur den nedre hur den är..

men jag ska titta under där du skrev...
av DaXX
lundsbrunn skrev:oki kan va värt att titta.. men min har inte tagit nått på sommaren det är bara nu på vinten.. om det är samma fel kan man laga de sj eller måste man byta kylet.

jag har tittat på alla slangar det hittar jag inget fel.
men jag ser inte hur den nedre hur den är..

men jag ska titta under där du skrev...
Min blev fixad eftersom det var ett rör som läckte. Såg nästan ut som att det var svetsfogen, men är ej säker. Herren kunde inte ett ord svenska så
det gick inte att fråga heller. Sen fick jag ett samtal och 10 min senare stod bilen på backen igen. Sen dess har inte en droppe försvunnit så jag
har låtit det vara.

Men ta en titt om du kan o vill så kanske du får en förklaring...
Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]