Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kågewatt
Jag kanske har svårt att fatta det här med att ställa in timern på värmaren,men jag tycker det verkar helknäppt!

Ur instruktionsboken: "Parkeringsvärmaren ger dig möjlighet att i förväg ställa in starttider.
På nästa sida står det: "Tänk på att den inställda tidpunkten är den tid när uppvärmningen av kupen är fullbordad".
"Bilens elektronik räknar själv ut starttid utifrån rådande yttertemperatur"

Menas det att om jag ställer in tex 18gr så går värmaren tills den tempen är uppnådd?

MEN... "Rådande yttertemperatur" Om det är -15/-20/-30gr ute då?

Jag kanske inte vill att värmaren skall starta en timme innan för att komma upp i temp i kupen.

Hur skall jag kunna veta när värmaren startar egentligen?

Nån som kan förklara??
Användarvisningsbild
av Svahn
Du ställer tiden på din avresetid. Bilen känner av yttertempen och startar värmaren så att den är varm när du skall fara iväg. Ju kallare det är ju tidigare startar värmaren.
Det som är viktigt är att bilen är varm när du skall fara iväg. När värmaren startar är ganska ointeressant.
Vad jag menar är att jag bor på ett ställe där det är kalla vintrar. Vi kommer att ha -30gr under julhelgen

Jag kanske inte vill att värmaren skall starta 1 timme innan så att batteriet blir dåligt.

Kan jag räkna med att värmaren startar 1timme innan om det är -30gr.

Då måste jag alltså ställa värmaren på starttid 1 1/2 timme innan jag skall åka för att få värmare att gå
en halvtimme? Under förutsättning att den startar 1timme innan!

Om man ställer en högre kupetemp startar värmaren tidigare då?
joakim__ skrev:Om du vill den bara ska gå en halvtimme får du ställa tiden en halvtimme efter du ska åka
jag skulle tro den går en timme från det är ca 10-15 minus grader
Precis så brukar jag göra.
Ner till ca -20 brukar jag sätta en tid ungefär 20-30 min efter min egentliga avresetid.
Värmen räcker till och blir över ändå.
De ca 5 kw värmaren uppges ge är nog en underdrift, den värmer bättre än
de 5,2 kw webasto och eberspächer jag haft.
av olson
kågewatt skrev:Vad jag menar är att jag bor på ett ställe där det är kalla vintrar. Vi kommer att ha -30gr under julhelgen

Jag kanske inte vill att värmaren skall starta 1 timme innan så att batteriet blir dåligt.

Kan jag räkna med att värmaren startar 1timme innan om det är -30gr.

Då måste jag alltså ställa värmaren på starttid 1 1/2 timme innan jag skall åka för att få värmare att gå
en halvtimme? Under förutsättning att den startar 1timme innan!

Om man ställer en högre kupetemp startar värmaren tidigare då?
man kan inte ställa starttid, bara avgångstid. meningen är ju att bilen skall vara varm då. Om man absolut inte vill ha varm bil kan man ju låta bli att använda värmaren eller alternativt sätta på den manuellt önskad tid.
Jaa aldrig får man vara riktigt glad. Jag är jättenöjd med värmaren och tycker det är helt suveränt.

Idag då jag julhandlade sattejag igång värmaren och den hade gått kanske en halvtimme då jag kom ut

Men då var det inte varmt i Bilen! Värmaren gick men fläkten funkade inte Då jag satte mig i bilen gick den igång

Provade sedan igen,men det var samma resultat.Värmaren går men inte fläkten. Shit! Nån som vet?
Användarvisningsbild
av Perra83
Fläkten i bilen startar inte alltid p.g.a värmaren värmer motorn i första hand. Är inte kylvattentempen tillräckligt varm så startar inte kupéfläkten. Har du lite svagt batteri så startar inte kupéfläkten.
Har du friskt batteri och låter värmaren gå till angiven avresetid så har du garanterat en varm kupé.

Vill du inte att värmaren ska dra ur batteriet så montera en eldriven motorvärmare PUNKT! Men kan du trolla så är det också bra för det kan inte jag.
Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]