Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ericsson
Två gånger nu, en gång när det var kallt och den hade inte haft motorvärmaren så länge och nu när det var nollgradigt så har bilen haft svårt att starta. Man får "gnugga" på en bra stund innan den går igång och sedan så åker varvtalet lite upp och ner en stund.

Vad är det som spökar här då tro? Mjukvara eller något annat?

Min gamla Audi startade alltid "direkt" till och med när det var -43 grader kallt så small den snällt igång. Det känns lite skämmigt att behöva "gnugga" igång en så pass ny bil...

/Uffe
av Teemu
låter lite som gasspjället... Vår betedde sig likadant innan den gjordes rent.
Användarvisningsbild
av Loner
Tror våra bilar är mera svårstartade, min 850 tände igång direkt, men V70N jag har ny är segare, nån sa till mig att det beror lite på att jag kör på 98oktan nu.

/L
av EvilEd
Tjena,

Jag hade liknande startsvårigheter med min bil, fick tipset om att det
kunde vara batteriet eller tändstiften.
Batteriet har jag bytt men det blev inte bättre men när jag fick tillbaks
bilen från 6000mila servicen (tändstiften byttes bla.) i början av veckan
så var startproblemet i kyla borta, så det var nog tändstiften.

Loner har nog rätt, V70 är betydligt mer trögstartad än andra bilar jag haft
(Saab, Renault, Toytoa, Mazda mfl.) det krävs några varv extra från startmotorn.

Mvh
ed
Användarvisningsbild
av CarMan
vad inebär att du får gunga igång den?
när den inte startar, vad händer & vad händer inte?

vist kan det vara t-stiften dom är känsliga för om man går över intervallen! men här tycker ju många att dom vet bättre & då får dom väll skylla sig själva. (dom ska alltså bytas var 3:e år)
Användarvisningsbild
av Ericsson
CarMan skrev:vad inebär att du får gunga igång den?

vist kan det vara t-stiften dom är känsliga för om man går över intervallen! men här tycker ju många att dom vet bättre & då får dom väll skylla sig själva. (dom ska alltså bytas var 3:e år)
"Gnugga" = köra länge på startmotorn. Den har hittills alltid startat men vid dessa tillfällen har jag fått köra väldigt länge på startmotorn. Inga andra bilar jag har haft eller kört har tagits sådan god tid på sig att starta som denna vid just dessa tillfällen. Vanligtvis är det inga problem alls.

När den väl kommit att starta så åker varvtalet upp och ner en stund säg max någon minut.

Ja, det är ju dags för 6000-milaservicen vid slutet av månaden ;-) , så då byts väl stiften.

Tycker mig ha läst om någon mjukvara som uppdaterats som fixar den ibland förekommande svårigheten att starta motorn, men jag kan komma ihåg fel...

/Uffe
av Bezzz
Ericsson skrev:Två gånger nu, en gång när det var kallt och den hade inte haft motorvärmaren så länge och nu när det var nollgradigt så har bilen haft svårt att starta. Man får "gnugga" på en bra stund innan den går igång och sedan så åker varvtalet lite upp och ner en stund.

Vad är det som spökar här då tro? Mjukvara eller något annat?

Min gamla Audi startade alltid "direkt" till och med när det var -43 grader kallt så small den snällt igång. Det känns lite skämmigt att behöva "gnugga" igång en så pass ny bil...

/Uffe
Jag hadde samma problem som dig och fick ny mjukvara mot problemet och nu startar den alltid.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ericsson skrev:
CarMan skrev:vad inebär att du får gunga igång den?

"Gnugga" = köra länge på startmotorn. Den har hittills alltid startat men vid dessa tillfällen har jag fått köra väldigt länge på startmotorn. Inga andra bilar jag har haft eller kört har tagits sådan god tid på sig att starta som denna vid just dessa tillfällen. Vanligtvis är det inga problem alls.

När den väl kommit att starta så åker varvtalet upp och ner en stund säg max någon minut.

Ja, det är ju dags för 6000-milaservicen vid slutet av månaden ;-) , så då byts väl stiften.

Tycker mig ha läst om någon mjukvara som uppdaterats som fixar den ibland förekommande svårigheten att starta motorn, men jag kan komma ihåg fel...

/Uffe
finns ju en mjukvara som hjälper mot transponderavläsningen i nyckeln.

har du turbo kanske en koll på vevhur ventelationen bör göras.
Ja , hade en V70N 2003 innan som alltid fick nötas i flera sekunder för att starta . 850 N på jobbet var alltid betydligt lättare att starta . En gång tog det nog upp mot 6-7 sekunder innan V70 n tände . 2 försök en gång . Vet ej varför men dom här nyare Volvo bilarna behöver fler varv på starten för att tända .

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Volvo car UX

Hur vet jag om min Volvo omfattas av uppdateringen[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]