Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av norr
#33312
Jag har precis gjort service. Bytt olja + filter och tändstift. Efter det har den fått konstig tomgång, ibland är 1500 varv och ibland 800 varv.
Jag har också upptäckt att den håller 1500 varv om bilen rullar men om jag stannar den så går den ner till 800 varv. Kan det bara vara en tillfällighet ? Men det har hänt flera gånger.
av Hellrider
#33338
norr skrev:Jag har precis gjort service. Bytt olja + filter och tändstift. Efter det har den fått konstig tomgång, ibland är 1500 varv och ibland 800 varv.
Jag har också upptäckt att den håller 1500 varv om bilen rullar men om jag stannar den så går den ner till 800 varv. Kan det bara vara en tillfällighet ? Men det har hänt flera gånger.
Vad skall det vara bra för då att frikoppla när du rullar?
Motorstyrsystemet är uppbygt så att den hänger kvar på gas när du har hastigheter över 30km/h
Användarvisningsbild
av Ramon
#33348
Hellrider skrev: Vad skall det vara bra för då att frikoppla när du rullar?
Motorstyrsystemet är uppbygt så att den hänger kvar på gas när du har hastigheter över 30km/h
Att man rullar behöver nödvändigtvis inte innebära att man frikopplat :wink: Kan ju även vara att man släppt gaspedalen och bilen "rullar".

Tycker det låter lite konstigt att motorn hänger kvar på gas när man kör över 30km/h. Har kollat flera gånger med färddatorn i vår V70N och ifall man frikopplar och låter bilen rulla så en liten stund, så står det 0 liter/mil i tillfällig förbrukning (jag körde över 30km/h)... Vilket inte borde vara fallet ifall motorn hänger kvar på gasen (då ju bränsle matas in).
av Hellrider
#33356
Ramon skrev:
Hellrider skrev: Vad skall det vara bra för då att frikoppla när du rullar?
Motorstyrsystemet är uppbygt så att den hänger kvar på gas när du har hastigheter över 30km/h
Att man rullar behöver nödvändigtvis inte innebära att man frikopplat :wink: Kan ju även vara att man släppt gaspedalen och bilen "rullar".

Tycker det låter lite konstigt att motorn hänger kvar på gas när man kör över 30km/h. Har kollat flera gånger med färddatorn i vår V70N och ifall man frikopplar och låter bilen rulla så en liten stund, så står det 0 liter/mil i tillfällig förbrukning (jag körde över 30km/h)... Vilket inte borde vara fallet ifall motorn hänger kvar på gasen (då ju bränsle matas in).
Jaha så du menar att motorn behöver ingen bensin när den går på tomgång,himmla bra motor du har fått tag på då du!
Sen sa jag inte att den ligger kvar KONSTANT på högre varv,UTAN den hänger,den släpper alltså inte lika fort som när du tomvarvar utan hastighet,HAJAR DU ELLER?
av boeder
#33359
Hellrider skrev:
Ramon skrev:
Hellrider skrev: Vad skall det vara bra för då att frikoppla när du rullar?
Motorstyrsystemet är uppbygt så att den hänger kvar på gas när du har hastigheter över 30km/h
Att man rullar behöver nödvändigtvis inte innebära att man frikopplat :wink: Kan ju även vara att man släppt gaspedalen och bilen "rullar".

Tycker det låter lite konstigt att motorn hänger kvar på gas när man kör över 30km/h. Har kollat flera gånger med färddatorn i vår V70N och ifall man frikopplar och låter bilen rulla så en liten stund, så står det 0 liter/mil i tillfällig förbrukning (jag körde över 30km/h)... Vilket inte borde vara fallet ifall motorn hänger kvar på gasen (då ju bränsle matas in).
Jaha så du menar att motorn behöver ingen bensin när den går på tomgång,himmla bra motor du har fått tag på då du!
Sen sa jag inte att den ligger kvar KONSTANT på högre varv,UTAN den hänger,den släpper alltså inte lika fort som när du tomvarvar utan hastighet,HAJAR DU ELLER?
Hej Hellerider, du är verkligen rätt man för detta forum, du verkar se ner på alla som har lite funderingar & frågor, ett tips är att lugna ner dig lite. HAJAR DU, lite fel attityd din besservisser som verkar kunna allt. So de det är att jag skulle körstil p.g.a att mina bilar åkt in på verkstad,, vet du vilka fel det handlar om? Nepp, trodde väl det, stor i köften är vad du é. ta reda på saker innan du yttrar dig.
av Hellrider
#33364
boeder skrev:
Hellrider skrev:
Ramon skrev: Att man rullar behöver nödvändigtvis inte innebära att man frikopplat :wink: Kan ju även vara att man släppt gaspedalen och bilen "rullar".

Tycker det låter lite konstigt att motorn hänger kvar på gas när man kör över 30km/h. Har kollat flera gånger med färddatorn i vår V70N och ifall man frikopplar och låter bilen rulla så en liten stund, så står det 0 liter/mil i tillfällig förbrukning (jag körde över 30km/h)... Vilket inte borde vara fallet ifall motorn hänger kvar på gasen (då ju bränsle matas in).
Jaha så du menar att motorn behöver ingen bensin när den går på tomgång,himmla bra motor du har fått tag på då du!
Sen sa jag inte att den ligger kvar KONSTANT på högre varv,UTAN den hänger,den släpper alltså inte lika fort som när du tomvarvar utan hastighet,HAJAR DU ELLER?
Hej Hellerider, du är verkligen rätt man för detta forum, du verkar se ner på alla som har lite funderingar & frågor, ett tips är att lugna ner dig lite. HAJAR DU, lite fel attityd din besservisser som verkar kunna allt. So de det är att jag skulle körstil p.g.a att mina bilar åkt in på verkstad,, vet du vilka fel det handlar om? Nepp, trodde väl det, stor i köften är vad du é. ta reda på saker innan du yttrar dig.
Tja nu handlade ju inte detta om dina påhittade fel utom en helt annan sak,och är det nu andra som blandar sig in i diskussionen som inte vet vad dom pratar om så reagerar jag givetvis, för jag är bäst!
Användarvisningsbild
av Danneman
#33382
boeder skrev:
Hellrider skrev:
Ramon skrev: Att man rullar behöver nödvändigtvis inte innebära att man frikopplat :wink: Kan ju även vara att man släppt gaspedalen och bilen "rullar".

Tycker det låter lite konstigt att motorn hänger kvar på gas när man kör över 30km/h. Har kollat flera gånger med färddatorn i vår V70N och ifall man frikopplar och låter bilen rulla så en liten stund, så står det 0 liter/mil i tillfällig förbrukning (jag körde över 30km/h)... Vilket inte borde vara fallet ifall motorn hänger kvar på gasen (då ju bränsle matas in).
Jaha så du menar att motorn behöver ingen bensin när den går på tomgång,himmla bra motor du har fått tag på då du!
Sen sa jag inte att den ligger kvar KONSTANT på högre varv,UTAN den hänger,den släpper alltså inte lika fort som när du tomvarvar utan hastighet,HAJAR DU ELLER?
Hej Hellerider, du är verkligen rätt man för detta forum, du verkar se ner på alla som har lite funderingar & frågor, ett tips är att lugna ner dig lite. HAJAR DU, lite fel attityd din besservisser som verkar kunna allt. So de det är att jag skulle körstil p.g.a att mina bilar åkt in på verkstad,, vet du vilka fel det handlar om? Nepp, trodde väl det, stor i köften är vad du é. ta reda på saker innan du yttrar dig.
Ang körstil osv, så va det väl jag som skrev det... med glimten i ögat dock :)
av Steff 99
#33386
Tycker det låter lite konstigt att motorn hänger kvar på gas när man kör över 30km/h. Har kollat flera gånger med färddatorn i vår V70N och ifall man frikopplar och låter bilen rulla så en liten stund, så står det 0 liter/mil i tillfällig förbrukning (jag körde över 30km/h)... Vilket inte borde vara fallet ifall motorn hänger kvar på gasen (då ju bränsle matas in).
Alla nya motorstyrningssystem stänger av bränsletillförslen när man släpper gasen och låter bilen rulla ..ex.vis i en lång nedförsbacke , därför ser du på färddatorn att inget bränsle förbrukas..
Användarvisningsbild
av Ramon
#33387
Hellrider skrev:
Ramon skrev:
Hellrider skrev: Vad skall det vara bra för då att frikoppla när du rullar?
Motorstyrsystemet är uppbygt så att den hänger kvar på gas när du har hastigheter över 30km/h
Att man rullar behöver nödvändigtvis inte innebära att man frikopplat :wink: Kan ju även vara att man släppt gaspedalen och bilen "rullar".

Tycker det låter lite konstigt att motorn hänger kvar på gas när man kör över 30km/h. Har kollat flera gånger med färddatorn i vår V70N och ifall man frikopplar och låter bilen rulla så en liten stund, så står det 0 liter/mil i tillfällig förbrukning (jag körde över 30km/h)... Vilket inte borde vara fallet ifall motorn hänger kvar på gasen (då ju bränsle matas in).
Jaha så du menar att motorn behöver ingen bensin när den går på tomgång,himmla bra motor du har fått tag på då du!
Sen sa jag inte att den ligger kvar KONSTANT på högre varv,UTAN den hänger,den släpper alltså inte lika fort som när du tomvarvar utan hastighet,HAJAR DU ELLER?
På detta forum kör vi inte med den attityden :!:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=2

Jo, klart motorn behöver bensin när den går på tomgång, självfallet menade jag att mer bränsle matas in då man trycker på pedalen till höger (och då borde väl inte färddatorn visa 0 liter/mil som tillfällig förbrukning). Okej, förstår vad du menar med att hänga kvar på gasen nu, men det gick faktiskt att missförstå det så som du skrev.

Nu var det slutdiskuterat om detta, nu kanske någon kunde svara på trådskaparens fråga!
Senast redigerad av 4 Ramon, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Ramon
#33388
Steff 99 skrev:
Tycker det låter lite konstigt att motorn hänger kvar på gas när man kör över 30km/h. Har kollat flera gånger med färddatorn i vår V70N och ifall man frikopplar och låter bilen rulla så en liten stund, så står det 0 liter/mil i tillfällig förbrukning (jag körde över 30km/h)... Vilket inte borde vara fallet ifall motorn hänger kvar på gasen (då ju bränsle matas in).
Alla nya motorstyrningssystem stänger av bränsletillförslen när man släpper gasen och låter bilen rulla ..ex.vis i en lång nedförsbacke , därför ser du på färddatorn att inget bränsle förbrukas..
Okej, tackar, det var ett sånt här svar jag väntade mig :)

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]