Hellrider skrev:Ramon skrev:Hellrider skrev:
Vad skall det vara bra för då att frikoppla när du rullar?
Motorstyrsystemet är uppbygt så att den hänger kvar på gas när du har hastigheter över 30km/h
Att man rullar behöver nödvändigtvis inte innebära att man frikopplat
Kan ju även vara att man släppt gaspedalen och bilen "rullar".
Tycker det låter lite konstigt att motorn hänger kvar på gas när man kör över 30km/h. Har kollat flera gånger med färddatorn i vår V70N och ifall man frikopplar och låter bilen rulla så en liten stund, så står det 0 liter/mil i tillfällig förbrukning (jag körde över 30km/h)... Vilket inte borde vara fallet ifall motorn hänger kvar på gasen (då ju bränsle matas in).
Jaha så du menar att motorn behöver ingen bensin när den går på tomgång,himmla bra motor du har fått tag på då du!
Sen sa jag inte att den ligger kvar KONSTANT på högre varv,UTAN den hänger,den släpper alltså inte lika fort som när du tomvarvar utan hastighet,HAJAR DU ELLER?
På detta forum kör vi inte med den attityden :!:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=2
Jo, klart motorn behöver bensin när den går på tomgång, självfallet menade jag att
mer bränsle matas in då man trycker på pedalen till höger (och då borde väl inte färddatorn visa 0 liter/mil som tillfällig förbrukning). Okej, förstår vad du menar med att hänga kvar på gasen nu, men det gick faktiskt att missförstå det så som du skrev.
Nu var det slutdiskuterat om detta, nu kanske någon kunde svara på trådskaparens fråga!