Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ruttip3
Hej! Idag fick jag det otrevliga meddelandet på färddatan "Inget oljetryck stanna omdelelbart" Visst fine jag stannar osv.

Har en v70 -01 automat 2.0 170 hk. Som gått 20 tusen mil.

Det jag undrar över är att jag har nyligen servat bilen enligt serviceboken, olja filter mm. Jag kollar oljan idag efter att jag fått meddelandet och ser att oljan är nästan svart trots att jag har varit på service för bara 2 månader sen. Ska det vara så, nej enligt min släkting som är hobby mekaniker sedan de senaste 40 åren. Jag undrar om det kan ha påverkat att jag nu har dåligt oljetryck i motorn. Har bilbolaget bara fyllt på med ny olja utan att tömma ut den gamla??

Den andra frågan jag har som också kanske påverkar oljefelet är. För en månad sen lämnade jag in bilen på bilbolaget för att byta värmeväxlare, läkte in glykol i cupen. Visst fixade dem det men värmen har inte varit bra sen dess, trodde kanske det påverkades av det kalla vädret. Men jag har full fräs på ac´n men ändå blir det inte varmt.

Jag har även märkt av att motorn inte blir riktigt varm heller, stickan ligger mellan noll och på mitten på reglaget. Har dock bara kört kortare sträckor den senaste tiden, men motor borde har blivit var på dem ändå.

Jag undrar om ovanstående kan hänga i hop med inget oljetryck? Ska ringa till verkstan på måndag, är det något jag kan göra själv för att felsöka? Har inget garage och lite verktyg där jag bor nu!
Du har alla gånger "kox" i oljetroget, som sätter igen oljesilen så motorn inte får nån olja. (tänk på att du troligan har aldeles för lågt oljetryck även när olja lampan inte lyser!) så kör inte med bilen!

det hela hänger ihopp med att vevhusventilationen på din bil inte fungerar korekt (att motorn inte blir varm har garanterat bidragit till detta, även om det annars också händer! & speceillt händer när man kör korta sträckor på vinterhalvåret.
Glömde färgen på oljan.
Om du har bassa gegga/kox i botten på oljetroget så blir garanterat oljan svartfärgad på nolltid!

sen ahar vi ju olika sun på vad som är svart olja, hade en kund inne som undrade om hans nya (bättre begagnade bil) verkligan blivit servad innan han köppte den, då olja inte såg bytt ut. När jag kola färgen på oljan så tyckte jag den var ovanligt ren, tror inte jag hade set skillnad på de & helt ny olja.
av klima
Kolla PVCns funktion, med en ballong och plast handske.
Trä den över motoroljepåfyllningshålet, samt hålet för oljestickan, med motorn igång. Om någon av dem blåses upp, är PVCn igensatt och måste fixas. Om det är undertryck, dvs de sugs innåt litegran, så är PVCn ok.

Håller med Carman, det låter som du bör regöra oljetråget samt silen som suger upp oljan.
Bra länk med bilder på en Xc70 som tar loss tråget.
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... =1&t=31236

Den finns en liten chans att det är oljetrycks sensorn som spökar, vilket Volvo kan kolla åt dig, innan du drar igång detta projektet.
Tack för svar! Ja det där med olja som är svart eller svart är förstås svårt. Den är ju inte så svart som oljan jag hade i min gamla 740 som gått på samma olja i 1000 mil. Ny olja ser ju ut som sirap ungefär fast flyktigare, oljan som jag kollade idag är ungefär som mörk bröd sirap (om man är bevandrad i bakning) så vet ni ungefär färgen på den.

Vad kostar det ungefär att rengöra oljetråget mm. hos en mekaniker så att problemet blir åtgärdat? Dags att överväga kostnader mot arbete och slit :???:
det är visas ditaljer som Måste bytas!

Totalt om man gör alt som absolit bör göras, så kostar det ca 10 000:-
Olje fälla måst bytas
olje sim måste bytas
& en fyrkantig kanal i oljatroger måste rengöras

inge av deta hjälper en "enginfluch" mot
Så var ute nu och testade att sätta en balong över oljepåfyllningshålet. Balongen sögs ihop vilket borde betyda att pvcn inte är trasig och det inte är övertryck i motorn! Vad betyder det?

Och vad är pvcn för något? Vevhusventelation?
Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]