Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hybana
Hallå.
Körde min s60 01:a T5,automatare, bsr steg 2 idag, gasade på lite på motorvägen, då det , lät nåt ljud, plopp , kanske, och sedan började varningslampan för avgasläckage blinka, hade 500 m till en avfart där jag körde in, men då hade lampan slutat blinka. Gick ur bilen, och kollade rundor, lät inget speciellt, gick lite annorlunda (hackigt?) på tomgång, gasade på, och då var bilen helt slö, samt ryckte en del,allt över 1500 varv ryckte.

Tänkte på magnetventilen, kollade samtidigt med min ppc när jag kom hem och det fanns inga felkoder enligt den.

Någon som har nån teori ?

MVH
av klima
"varningslampan för avgasläckage blinka"
??? Vad är det för lampa?

Eftersom du sa det lät plopp, samt att det skedde under full gas, bör du kanske börja med att kolla alla slangar från turbon, via intercooler till förgasaren. Något kan ha hoppat av.

Håll ett öga på kylarvätskan, om den börjar minska kraftigt, så var ploppet ganska allvarligt.
av hybana
Oj, inte avgasläckage. Den betyder enligt instruktionsboken, fel i bilens avgasreningssystem - Kör till en auktioriserad volvo verkstad. Fast den blinkade bara ca 1 min.

Kylvarvätskan har inte rört sig.
Lite halvt snöstorm här, så har inte kunnat kolla alla slangar från turbo, till intercooler, till förgasare. Är dock ingen kunnig kille inom bilvärlden :) så, att hitta de grejerna kan ta några timmar ;)

Hade ca 2 mil kvar hem när det hände igår, men det gick bra att köra den sträckan i 100 km / h.

Förresten, det KAN också ha luktat lite mer bensin utanför bilen än vanligt, ej riktigt 100 på de dock.

Va ute och startade den nyss och den går faktiskt ryckigt på tomgång också, samt att lampan tändes efter 1 minut igång (fel i bilens avgasreningssystem).

Edit : En kompis felsökte med sin ppc och fick upp att tändspolen på cylinder 4 hade nåt fel.Så vi skiftade 4 till 3 för att se om vi fick fel på spole 3 då, fast det fick ju dock inte. Men skall byta den imorgon och får väl då se om de va den :)
Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]