Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Göran E
Jag ska byta olja i min automatlåda (drygt 21.000 mil) och skulle vara tacksam om ni som gjort detta ville skriva in pris för detta jobb inkl. material och på vilken verkstad priset gäller.

Om ni har uppgift på hur mycket olja det gick åt (inkl. sköljning) vore även det bra.

Tack på förhand
Göran
Användarvisningsbild
av CarMan
Göran E skrev:Jag ska byta olja i min automatlåda (drygt 21.000 mil) och skulle vara tacksam om ni som gjort detta ville skriva in pris för detta jobb inkl. material och på vilken verkstad priset gäller.

Om ni har uppgift på hur mycket olja det gick åt (inkl. sköljning) vore även det bra.

Tack på förhand
Göran
Skilj på om ni gjort en sköljning = 12 liter (dubbelt olje byte)
eller om ni bara bytt olja = man sköljer igenom 6 liter
av Göran E
CarMan, hur mycket skulle detta kosta hos er (sköljning)? Antar att det är ungefär samma prisbild i hela Stockholm.
Användarvisningsbild
av CarMan
Göran E skrev:CarMan, hur mycket skulle detta kosta hos er (sköljning)? Antar att det är ungefär samma prisbild i hela Stockholm.
inmgen aning vad vi tar. sen om det är samma prisbild i hala stockholm så hjälper väll inte mitt pris då jag inte jobbar där
av jbl
På min förra bil en V70T5 med geartronic så tog Upplandsmotor i Uppsala
1700kr för byte av oljan, dvs 6 liter olja. Oljan kostar ju dryga hundra lappen per liter så lägg på en 1000 lapp cirkus för en sköljning.

Skulle tro runt 2700-3000kr i stockholm för en sköljning.
av Göran E
CarMan skrev:
Göran E skrev:CarMan, hur mycket skulle detta kosta hos er (sköljning)? Antar att det är ungefär samma prisbild i hela Stockholm.
inmgen aning vad vi tar. sen om det är samma prisbild i hala stockholm så hjälper väll inte mitt pris då jag inte jobbar där
Hade för mig att du jobbade i Stockholm. Ursäkta.
Användarvisningsbild
av DJ
Varför inte göra det själv?

Byta olja är väl inte så svårt, eller är geartronicen speciell mot andra lådor?

Om man köper oljan på 20-litersdunk på nåt bra ställe så sjunker priserna radikalt, ofta ner till hälften.

Varför ska man skölja, förresten?
Är det inte bättre att byta olja dubbelt så ofta istället?
av jbl
Jajamen oljebyten ofta är den bästa medicinen.
Användarvisningsbild
av CarMan
lådan har inget tradisionelt oljetrog. så du gör en "sjöljning" för att överhuvudtaget få ut mer än 2 liter.
sen är denna låda känslig mot vilken olja men häller i, så jag skulle ialla fall inte hälla i annat än Volvos olja.
av Göran E
Och visst är det bra att byta ofta, men eftersom jag köpt bilen vid 20.000 mil kan jag inte göra så mycket åt att den inte är bytt. Volvo har ju inget intervall på detta. Märkligt.
Det blir alltså första bytet nu vid dryga 21.000 mil.

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]