Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uffeeh
Hej!

Remmen till insprutningspumpen på min V70n 2.5 diesel har havererat och jag behöver således göra en inställning.
Remmen var i chockerande dåligt skick. Hälften av kuggarna hade ramlat av, de andra kunde jag pilla av för hand :shock:
Konstigt att den inte blivit bytt fast bilen är servad på volvo hela tiden. 22500 mil nu, nyservad.
Bild

Frågan är bara hur jag går tillväga med inställningen. Jag har hittat märkning på remskivan till kamaxeln, ser även en markering på remskivan för pumpen (Tror det är en markering, fyrkantigt hål på insidan av remskivan), men hur ska dessa stå?
Ska hämta en rem idag, finns det markeringar på den?

Tacksam för alla tips och idéer!
av Uffeeh
Arne skrev:Fråga i rätt forumdel så kanske du får svar.
Läs inlägget. V70N -00. Hur mer rätt kan det bli? Om det nu inte finns ett forum speciellt för V70N år 2000 2,5D som jag helt har missat, i så fall ber jag om ursäkt så kanske du kan ordna en länk till den forumsdelen för den är inte utsatt bland kategorierna.

Jag kom dock på hur jag skulle göra, skriver det här ifall någon har användning för det i framtiden.

Plocka bort motorkåpan under bilen. Ställ in kammen i noll genom att vrida den samtidigt som någon ligger och tittar i hålet mellan växellåda/motor. När du ser att markeringen på svänghjulet matchar hålet och markeringarna på båda kugghjulen till kammen står i översta läget, låt den stå där. Vrid pumpens svänghjul tills den fyrkantiga markeringen på svänghjulets insida matchar markeringen i konsolen pumpen sitter i.

Återmontera remmen utan att ändra inställningen.
Starta och lyssna hur den glatt surrar igång (Om du gjort rätt) =)
Användarvisningsbild
av CarMan
Grovt kan man ha tur o få den så rätt så den startar med den inställningen.

Korekt är att nolla vavaxel. (via märkning mellan motor/låda)
Nolla kamaxel (med tolk under ventilkåpa)
nolla justerings brytrullen (pilen längs gjutskarven)
Nolla bränslepumpen med merkeringen (nu vet du att du är på rätt nock)
Sen skruvar du ur pluggen under instrutningspumpen & montarar en indekatorklocka. letar rätt på högsta värdet på nocken & backar 25 hundralelar på indikatorklockan)

Nu är du tillräckligt nära noll för att starta/varmköra & justera med dynamisk inställning.
Klar...
av Uffeeh
Som jag har förstått det så startar den även om den står fel ett kugg på remmen åt varje håll. Men det skulle märkas på gången/starten, och även tända motorlampan enligt meken på lokala volvo ÅF.
Men detta skulle ju innebära att det finns bara 3 lägen den kan vara i och det är ju lätt att prova sig fram. Jag fick till det klockrent på första försöket, den startar och går precis som vanligt.
Dynamiska inställningen är inte nödvändig om motorlampan inte lyser, för då är värdena inom ramen.
Verkade vara en väldigt kunnig gubbe jag pratade med om detta.
Finns många Faktorer som spelar roll då det kommer till dessa gamla klenoder. Letade själv länge efter vettiga svar och tänker nu lägga ut lite info som kanske hjälper hemmapularen på traven lite :)
sad.PNG
sad.PNG (34.72 KiB) Visad 6179 gånger
sad2.PNG
sad2.PNG (10.75 KiB) Visad 6179 gånger
sad3.PNG
sad3.PNG (10.96 KiB) Visad 6179 gånger
sad4.PNG
sad4.PNG (9.82 KiB) Visad 6179 gånger

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter