Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#476145
Hej

Jag har ju batteri på min S80 bak. Kan jag koppla in min CTEK under motorhuven på stora +anslutningen och minus på lämplig plats för att ladda tomt batteri eller ställer det till nått i bilen?

Mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
#476148
Går aldeles utmärkt!
Användarvisningsbild
av CarMan
#476150
Den stora + anslutnignen fram går hela vägen från batteriet & fram, utan en enda skarv eller fördelning
Användarvisningsbild
av Kaxe
#476196
Jag har en C-tek 3600 fast monterad under huven som laddar när jag har motorvärmarsladden i , funkar kanonbra , har haft den monterad i 5 år nu.
#476281
Kaxe skrev:Jag har en C-tek 3600 fast monterad under huven som laddar när jag har motorvärmarsladden i , funkar kanonbra , har haft den monterad i 5 år nu.
Vart exakt har du monterat den???
Användarvisningsbild
av Kaxe
#476391
Här kommer en bild på laddaren monterad bredvid 12V anslutningen i motorrummet, i höger hörn längst upp är 220 V anslutningen kopplad ihop med motorvärmarkabeln via en förgrening.
laddaren är ju kapslad och tål att bli utsatt för stänk , den blir dock inte det där den sitter om man inte gör motortvätt givetvis men då kan man täcka över den, första gången man kopplar in motorvärmarsladden måste man välja laddläge på laddaren, förslagsvis vinterläget , sedan kommer laddaren ihåg detta så att varje gång man stoppar i motorvärmarsladden så laddar det samtidigt,
skulle man nån gång vara tvungen att lossa batterikablarna får man komma ihåg att ställa laddaren i rätt läge igen.



Bild
Användarvisningsbild
av Kaxe
#476499
I jordplinten bredvid säkringsdosan, går lika bra på en D5:a , kanske behöver modellen större än C-tek 3600 då du har kraftigare batteri.

lite info,
MXS 3600 är en helautomatisk 4-stegsladdare som levererar både 0,8 A- och 3,6 A-laddning. Den har ett speciellt köldläge för att ge optimal laddning under kalla vinterdagar. Läget ger även optimal laddning till krävande AGM-batterier (typ Optima). Den är lämpad för alla 12 V blysyrabatterier från 1,2–120 Ah.

IP65-klassningen betyder att den är översköljnings och dammsäker. Den är helt skyddad från att ge spänningar som kan skada fordonets elektronik. Den är också gnist- och felkopplingssäker och kortslutningsskyddad. MXS 3600 levereras med fem års garanti.


Bild

Motorlampan tändes för några dagar[…]

Bältesvarnare

Är väl bara att jorda kabeln som g&ari[…]

Startproblem varm motor S70

Jag är ingen expert alls men jag har för[…]

Försvinner "partikelfilter felaktig sig[…]