Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har läst massa trådar om termostat/termostathus och har fått för mej att jag på min v70 -05 måste byta hela huset för ca 1300:-, men då jag söker på mitt regnummer hos skruvat.se kommer en "naken" termostat med artnr: 10615 för 125:- fram. Det står att den passar till VOLVO 850, 960, C70, S40, S60, S70, S80, S90, V40, V70, V70 II, V90, XC70. Passar den till min bil eller inte ?:-/
En himla skillnad mellan 125 och 1300, nån som vet??
pekar termostatusets delning horisontelt, går termostaten att byta.
är delningen diagonalt, måste termostathuset bytas.
Nu vet jag inte var du bor Erico men just termostat kostar inte mycket mer som originaldel så det kan vara värt att kolla in på närmaste volvohandlare för att få rätt. Det är ju ingen garanti eftersom det är vanligt att det missas även där men då är det i alla fall lättare att byta än om man beställer på nätet.

Att köpa en begagnad termostat tror jag nog att man låter snålheten bedra visheten. Termostater är förbrukningsvaror så risken är stor att en beg. bara håller ett tag. 1300 kan kännas mycket för ett termostat (vilket det verkligen är med tanke på att den normala lösningen där man inte behöver byta huset kostar 125 spänn!) men det är nog värt det för att få en ny.
Fred skrev:Nu vet jag inte var du bor Erico men just termostat kostar inte mycket mer som originaldel så det kan vara värt att kolla in på närmaste volvohandlare för att få rätt. Det är ju ingen garanti eftersom det är vanligt att det missas även där men då är det i alla fall lättare att byta än om man beställer på nätet.

Att köpa en begagnad termostat tror jag nog att man låter snålheten bedra visheten. Termostater är förbrukningsvaror så risken är stor att en beg. bara håller ett tag. 1300 kan kännas mycket för ett termostat (vilket det verkligen är med tanke på att den normala lösningen där man inte behöver byta huset kostar 125 spänn!) men det är nog värt det för att få en ny.
Jo, hade inte en tanke på att montera en begad termostat och som anställd inom Volvokonsernen har jag lite rabatt, dock inte i den storleken (125 till 1300) ;) så om det är en med hela huset jag behöver blir det orginal. Jag blir bara så sur när tillverkare behandlar köpare av sina produkter så utan respekt. Den teknikern på konstruktionsavdelningen som har fattat detta beslut om termostatbytet utan en tanke på kunden i andra hand skulle ha sparken :evil: Undrar vad en V70 skulle kosta i reservdelar?
Erico skrev:Jag blir bara så sur när tillverkare behandlar köpare av sina produkter så utan respekt. Den teknikern på konstruktionsavdelningen som har fattat detta beslut om termostatbytet utan en tanke på kunden i andra hand skulle ha sparken :evil: Undrar vad en V70 skulle kosta i reservdelar?
Du, och många med dig! Hela systemet med originaldelar och servicebok är bara ett sätt för biltillverkarna att knyta sina kunder hårt till sitt egna godtycke när det gäller prissättning. Samma sak när det gäller hur bilar konstrueras. Många moderna bilar har inbyggda hinder för att bilägarna inte ska kunna fixa själv där glödlampsbyten ju är det mest klassiska exemplet. Detta gäller dock absolut inte bara Volvo, nota bene. Det är därför det är så jättebra med såna här forum som kan sprida kunskap om alternativ som är mer prisvärda och metoder för att kunna laga själv.

Ja, det skulle vara kul att veta vad en V70 skulle kosta i reservdelar! :D Dock måste man veta att reservdelar har väldigt mycket mer kostnader än vad delarna som man använder när man skruvar ihop en ny bil har, detta gäller alla saker, inte bara bilar givetvis, så summan skulle bara vara en kuriositet.

Mvh
/Fred
CAR MAN gav dig ett väldigt bra svar men du kanske inte vet vad övre kylarslangen sitter, om du följer den till motorn.
Isak
isak skrev:CAR MAN gav dig ett väldigt bra svar men du kanske inte vet vad övre kylarslangen sitter, om du följer den till motorn.
Isak
Ja, förlåt och tack för tipset :-)-) Är bara så in i h.... kallt (ca -25) att jag inte kommit mej för att gå ut och öppna huven :oops:
Det mesta tyder i alla fall att det på en my05 är husbyte som gäller tyvärr..
Tack för alla svar. Älskar det här forumet med n00bs och proffs :-DD

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]