Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomme
Jag har funderat ett tag på varför min bil dricker så stora mängder bensin!
Tydligen så visar min dator ganska fel, när jag använder miniräknare vid pumpen så blir verklig förbrukning oftast en hel del mindre än vad datorn visar.
Jag har idag kört en lång sträcka på lite drygt 90 mil och när jag kom hem och tankade fullt så visade färddatorn en förbrukning på 0,94/mil... men jag när jag kom hem och tankade fullt så gick det bara in 68 liter. alltså 0,74 liter/mil.
Har även kollat några gånger med körning hemmavid, färddatorn kan visa 1,34 och vid uträkning vid pumpen så är det "bara" 1,18/mil.
av Kurtoua
Hej
Färddatorn visar endast snit på de sista 10 milen, kör du 60 mil så räknas inte de första 50 milen.
Det kan vara ett räknefel i systemet eller om rulldiametern på hjulen har ändrats så får man fel värde.
Mvh Kurtoua
av Tartryffel
Kurtoua skrev:Hej
Färddatorn visar endast snit på de sista 10 milen, kör du 60 mil så räknas inte de första 50 milen.
Det kan vara ett räknefel i systemet eller om rulldiametern på hjulen har ändrats så får man fel värde.
Mvh Kurtoua
Ööh, nä. Färddatorn visar genomsnittlig förbrukning sedan förra reseten.
av tomme
Vinterdäcken är i originaldimension, 205/55/16
Och färddatorn visar snittförbrukning sedan senaste reseten!
Användarvisningsbild
av Guligan
Tartryffel skrev:
Kurtoua skrev:Hej
Mvh Kurtoua
Ööh, nä. Färddatorn visar genomsnittlig förbrukning sedan förra reseten.
O nej, inte en chans. Men den har längre "minne" än 10 mil.
av Tartryffel
Jaha du. Märkligt att det står just så i boken. Du menar alltså att man inte kan mäta en långkörning för att datorn tappar data? Bevis tack.
Användarvisningsbild
av Guligan
Ett konkret exempel som jag skrev om i en tråd om bränsleförbrukning för några år sen. Bilen som jag skriver om är min förra, en V70II 2,5T -08, men det har varit samma på alla Volvobilar jag haft.

av Guligan tis 25 dec 2007, 01:28
Nämen allvarligt, ingen som har listat ut eller vet hur färddatorn funkar? Jag kan garantera att snittförbrukningen inte ackumuleras och mäts sen nollställning. Jag har på årets julresa (Gbg - en bit upp i Norrland, 100 mil, lyckats sänka snittförbrukningen från 11,2 till 10,2 enligt färddatorn. Bullshit, snittförbrukningen på resan har visserligen varit under litern men då jag kört totalt drygt 1000 mil med bilen torde norrlandsförbrukningen varit närmare noll liter för hela resan för att motsvara sänkningen på färddatorn med det resonemanget.
av tomme
Så här står det i min instruktionsbok:

Medelbränsleförbrukning
Genomsnittlig bränsleförbrukning sedan
senaste nollställning (RESET). När
tändningen slås av lagras genomsnittsförbrukningen
och ligger kvar tills den nollställs
med RESET-knappen (C) på spaken.
OBS! Viss felvisning kan uppstå om en
bränsledriven värmare använts.
Användarvisningsbild
av Bosa
Det där med de 10 senaste milen är väl det som används för hur långt man kommer på den soppan som är kvar.

Annars så är det ju så att snittförbrukningen nollställs först när man resetar.
av zamberg
min färddator är knäpp på motsatta sätt-den visar nämligen lägre förbrukning än det är i själva verket.efter att jag har bytt spridare till bruna(grövre=mer förbrukning rent logiskt),så har färddatorn börjat visa betydligt lägre förbrukning,fast en tanknig på ca 800 spänn räcker bara en vecka,då kör jag till å från jobbet,och privat. snittet kan ligga på ca30-40 mil,och de där 60 liter som jag tankat räcker inte.färddatorn visar glatt förbrukning runt liter/milen.funderar på å sätta tillbaka gamla spridare.....suck
Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]