Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av slac
Hej,

Jag tänkte installera extraljus på min xc90. Volvos kit, som man hittar här: http://vccs.volvocars.se/AccessoriesWeb ... VCC-423253, ser lite enkel ut, tycker jag.

Har någon av er installerat ett ljusramp? Var installerade ni den?

Annars, så funderar jag på denna: http://qpax.se/shop/?artnr=Q900014 Tycker den ser bra ut, eftersom en hel frontbåge känns lite overkill.

Alla tips är välkomna!

/Serge
Användarvisningsbild
av ER
Qpax sitter iaf fast som berget och väl värda sina slantar jmfr annat skräp jag testat som lovat runt men hållit tunt och volvos fäste inger inget vidare högt förtroende med sin veka konstruktion mera anpassade för små ljus, inte större typ NBB 225:or.
Volvos fäste är väl helt ok, har det på frugans XC90 eftersom jag inte riktigt tyckte att QPAX-bågen till XC90:n var värd pengarna.

MEN.... én jämförelse mellan QPAX som jag har på min bil och volvos fäste på XC90:n, QPAX är överlägsen,
Jag vet inte om jag skulle köpa ett Volvo orignalfäste igen, QPAX:en är överlägsen.

Ett annat altenativ som jag inte haft själv men som ska vara OK är Ligt-On-bågen som väl ligger mittemellan i pris....

//
Micke
Användarvisningsbild
av ER
Mikael_0223 skrev:Volvos fäste är väl helt ok, har det på frugans XC90 eftersom jag inte riktigt tyckte att QPAX-bågen till XC90:n var värd pengarna.

MEN.... én jämförelse mellan QPAX som jag har på min bil och volvos fäste på XC90:n, QPAX är överlägsen,
Jag vet inte om jag skulle köpa ett Volvo orignalfäste igen, QPAX:en är överlägsen.

Ett annat altenativ som jag inte haft själv men som ska vara OK är Ligt-On-bågen som väl ligger mittemellan i pris....

//
Micke
Avråder från Light-On. Hade det tidigare på dels S40:n där det vara rena katastrofen med fladdrande ljus trotts korrekt monterade enligt konstens alla regler, dock med "tunga" Big Knick 225:or som senare byttes till Navigator. Köpte Light-On till S60:n och hade turen att få den äldre brevlådemodellen men samma sak här med fladdrande ljus även med "lätta" NBB255 och mera regel än undantag var att övre stagena gick sönder 1ggr/år pga dess veka konstruktion och det minimala med materialet runt veckena vid grillen där dom alltid sprack vid det fästhålet även sen jag fixade bättre fästen. Rost var regel på dom likaså och det till S60:n lackade jag om innan navigator pensionerades och ersattes med NBB men var mera fast än löstagbart pga att låsmekanismen gjort sitt på slutet. Qpax behöver ej övre stag på 225:orna och dom är bertydligt stabilare än Light-on med stagena och jag slipper göra nya stag 1ggr/år samt byta glödlampor 2 ggr/år vilket var effekten av att dom vibrerade pga det veka fästet och aluminium rostar ju ej heller.
Den "löstagbara" funtionen av dessa medverkar till att dom är vekare än nödvändigt, inte minst som på gammla S40:n där dom har vredena bakom motorhuven låst men med veka järn för att komma mellan spoiler och huv.
Kommer klart köpa Qpax till nästa pulka också, dock den något större/högre då det finns till XC60/70II jag funderar på.
av slac
ok. är nu övertygad att qpax är det jag ska köpa.

Vad behöver jag annars? Finns det en enkel shoppinglista som jag kan använda och sedan åka till en verkstad för installation?
slac skrev:ok. är nu övertygad att qpax är det jag ska köpa.

Vad behöver jag annars? Finns det en enkel shoppinglista som jag kan använda och sedan åka till en verkstad för installation?
Allt är relativt, men den är verkligen busenkel att montera.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]