Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gizz
Jag sitter och funderar på det här med slangvärmare.
Den ska monteras på min V70-05 140 hk aut.
Finns det några nackdelar som jag missat? Jag hade en kontaktvärmare på min förra bil och kände väl att den inte gjorde så stor skillnad. Gillade mitt kupévärmaruttag men det hjälper ju inte bilen så mycket.

Vad rekommenderar ni?
Fick pris ifrån Mekonomen på 2200:- minus 10% om jag teckande mekonomenkort.
Det var ett paket med Calix slangvärmare och kupé uttag.

Tänkte kolla runt lite till för att se prisbilden lite tydligare.

Är det svårt att montera? Tänkte nämligen att jag och min far skulle montera själva i mellandagarna.

Tacksam för svar
av Wych
Jag köpte en slangvärmare på mekonomen igår o tänkte montera den idag efter jobbet. Kan berätta hur svårt det var efteråt :P Iofs ska jag bara byta värmarn, men resterande kabeldragning bör ju inte vara några problem. Kolla volvos monteringsanvisningar för din bil http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/search.aspx

Nån som vet hur mycket kylarvätska det kommer när man lossar slangen till oljekylarn?
av Wych
Kan svara mig själv, det kom ca 5L kylarvätska när man lossade slangen :lol:

Själva bytet var inte så problematiskt, se till att du har monteringssatsen för din modell (M15?), men när jag kollade ditt pris så såg det ut som att den var inräknad för i den får du en slangstump som skall sitta mellan oljekylaren och värmaren, monteringsanvisning samt ett par slangklämmor o kontaktlås.

Jag kapade den befintliga slangen till oljekylaren lite, vet ej om det kanske var dumt gjort. Men jag fick inte till böjjarna någe vidare innan, blev ganska grova veck och det blev lite bättre när jag gjorde så. Använde det medföljande buntbandet för att dra fast den mot oljekylaren, sedan köpte jag lågtempfett på biltema o kletade på vid oringen till kontakten.
Var var väldigt noggrann med att du får ur all luft ur systemet efter du har fyllt på. Plugga inte i kontakten direkt för att kontrollera att värmaren fungerar, utan ha lite is i magen, kör bilen ett bra tag så att det får spolas runt o dra bort luften. För finns det luft i systemet som bidrar till att värmaren går "torr" ett litet tag så är den förstörd på nån minut.

Plockade även bort min gamla blockvärmare efter den har blixtrat, poffat o löst ut säkringar här på slutet...det hade blivit kortis i den på nåt sätt för plastkontakten hade smält sönder. :D
Gizz skrev:Låter som om det inte är så svårt att montera den med andra ord. Ska iväg och lägga en beställning i eftermiddag skulle jag tro. Tack för hjälpen!
Beställ gärna värmestrålningsskyddet som man drar över kabeln till värmaren. Det blir rätt varmt från grenrör så kabeln torkar o spricker tämligen fort utan skyddet.
Användarvisningsbild
av Gizz
-94 9000 2,3T cse skrev:Beställ gärna värmestrålningsskyddet som man drar över kabeln till värmaren. Det blir rätt varmt från grenrör så kabeln torkar o spricker tämligen fort utan skyddet.
Det kanske man skulle göra. Jag får nog vänta 1-2 veckor innan den kommer. Verkar vara slut hos många av återförsäljarna.
Oftast så har man en kupé värmare samtidigt som motorvärmare. Att då behöva värma motorn dubbelt så länge med en blockvärmare och dess utom då ha en kupé fläkt att gå lika länge, kan inte vara ekonomiskt.
Har gjort en test på våra två bilar. 940 slangvärmare S80 blockvärmare.
Temperaturen ute -10 grader. Efter två timmar hade 940:in 20 grader på toppen och S80 5 grader på toppen.
Har köpt en slangvärmare för att montera på S80:in för att ersätta blockvärmaren. En som har samma kontakfiguration BRAKON som originalet.

Lennart
Användarvisningsbild
av Gizz
Nu har jag monterat min slangvärmare och i morse var det dax att se hur den fungerade i verkliga förhållanden. Det var så bra som jag kunde tro. Jämfört med min kontaktvärmare som jag hade på min förra bil (S80) är detta mycket bättre. Med den förra värmaren rörde sig inte tempmätaren en millimeter nu hoppade den upp till andra strecket innan jag kommit ut ifrån parkeringen. Mycket nöjd. Lite jobbigt med monteringen eftersom hållarblecket till kupéuttaget inte fanns med ifrån Calix.

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]