Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har precis köpt en V70 2.4T 2002 som gått strax över 5000 mil. Nu visar det sig att förra fullservicen var gjord för bra snart ett år sedan och jag vill få bilhandlaren att betala servicen för den borde ha varit gjord.

Nu är han inte så pigg att betala för en 6000-milaservice utan pratar om en mellanservice.

Mellanservice finns inte i serviceboken, finns begreppet överhuvudtaget för V70 om man inte kör MER än 2000 mil per år?

Vad ska jag göra, OK en mellanservice eller propsa på fullservice?

/Uffe
Användarvisningsbild
av AWWD
Kör själv bara 1000 mil per år och fick rådet på Volvoverkstan att byta olja varje år och serva på de avsedda intervallerna (2000, 4000, 6000...), vilket då blir vartannat år.

Mellanservice = oljebyte?

/AWWD
av Teemu
visst vore väl en fullservice det bästa, men får du med mellanservicen så tycker jag det är ok. För, precis som sagt tidigare i denna tråd, så kan du ju därmed göra fullservice vid rätt antal mil.
Mellanservice har jag också innebär typ olje + oljefilter byte.
Användarvisningsbild
av Ericsson
Släckor dom servicelampan (meddelandet) vid oljebytet då?

Jag vill inte vara "glojvig" (girig) utan bara veta att det inte blir några ev. problem med volvia alt. inofficiella garantier för att bilen inte "skötts" rätt.

Tack för svaren!

/Uffe
AWWD skrev:Kör själv bara 1000 mil per år och fick rådet på Volvoverkstan att byta olja varje år och serva på de avsedda intervallerna (2000, 4000, 6000...), vilket då blir vartannat år.

Mellanservice = oljebyte?

/AWWD
av Perra N
Eftersom serviceintervallen är 1 år eller 2000 mil eller 800? motortimmar så är det ju dax för din bil att få en riktig service. Det ser ju bra ut i boken också, om 6000 servicen är gjord vid exempelvis 5200 mil, eller?
Vid service ska servicepåminnelsen alltid nollas.
Användarvisningsbild
av greeeken
Vadå mellan service, .Vilket bullshit
Bilen ska servas enligt servicebok
Står det vid 6000 så ska det vara så.
"mellanservice" kan man göra själv
Han vill bara undvika denna kostnad.
Killen som sålde bilen viste garanterat att den behövde servas. Tycker han ska stå för det.
Greeeken
Ericsson skrev:Hej!
Har precis köpt en V70 2.4T 2002 som gått strax över 5000 mil. Nu visar det sig att förra fullservicen var gjord för bra snart ett år sedan och jag vill få bilhandlaren att betala servicen för den borde ha varit gjord.

/Uffe
Bilhandlare alltså inte privataffär ;)
Dom har nog råd med en fullservice.
Användarvisningsbild
av greeeken
hur långt har bilen rullat sen du köpte den?
Användarvisningsbild
av AWWD
Ericsson skrev:Släckor dom servicelampan (meddelandet) vid oljebytet då?

Jag vill inte vara "glojvig" (girig) utan bara veta att det inte blir några ev. problem med volvia alt. inofficiella garantier för att bilen inte "skötts" rätt.
Lampan kan du släcka själv, se nedan;

Vill inte ge mig in i debatten om "fullservice" varje år är nödvändigt oavsett hur lite man kör, men jag personligen "fullservar" vid miltalen och byter olja varje år. Visst innebär detta enligt millimeterprincipen att jag ej följer tillverkarens rekommendationer, men en ifylld servicebok vid miltalen (+ med kvitton styrkta oljebyten däremellan) räcker för mig.

/AWWD

---------------
Nollställning av serviceindikeringsmeddelande, årsmodell 2002-
Serviceindikeringsmeddelandet finns för att meddela föraren att det är dags att utföra service på bilen. Textmeddelandet visas i 120 s vid varje tändning på.
För att nollställa serviceindikeringsmeddelandet utför proceduren enligt nedan:
-Tändningsläge I.
-Tryck in och håll kvar nollställningsknappen för tripmätaren.
-Tändningsläge II.
Obs! Vrid upp nyckeln till läge II inom 2 sekunder.
-Håll nollställningsknappen för tripmätaren intryckt tills dess ursprungliga värde har återställts.
Obs! För alla bilar från och med årsmodell 2003 gäller att generell gul lampa tänds när nollställningsknappen skall släppas.
-Släpp nollställningsknappen för tripmätaren inom 4 sekunder. Instrumentet signalerar med en ljudsignal att nollställningen har lyckats.
-Om tripmätaren redan är nollställd skall nollställningsknappen hållas intryckt minst 10 sekunder och max 14 sekunder.
Användarvisningsbild
av Ericsson
15-20 mil någonting...
greeeken skrev:hur långt har bilen rullat sen du köpte den?

AWWD: Tack för tipset!

Jodå, det är en bilhandlare. Hur som helst, så tror jag inte att det finns en chans i h-ete att handlaren betalar för en 6000-milaservice och jag tycker det är rätt OK om handlaren betalar för en "mellanservice" om det bara är OK enligt Volvo. Nu är ju handlaren just en Volvo-handlare för primärt begagnade volvo-bilar, så han borde ju veta tycker man.

/Uffe

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]

Volvo V50 "Mr White"

Najs! 8-)