Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lilj
Idag tänkte jag byta bromsbackar bak men jag fick aldrig loss bromsskivan. Använde en gummiklubba som jag bankade med samtidigt som jag försökte bända med skruvmejslar men icket. Den är fortfarande helt stum. Har dubbelt kollat i haynes och tråden här med bilder hur man ska göra och jag har lossat det man ska lossa men den vägrar släppa. Gummiklubban var ny när jag började. Nu ser den ut att vara 10 år gammal. Har slagit så hårt jag bara kan.

Undrar om någon har varit med om nått liknande och fått lös den eller om någon har ett tips på hur man kan få lös den?

Kan tilläggas att jag har släppt spänningen på vajern säkert 20 varv och tagit bort m6/m8 skruven

Bilen är en volvo s60 t5 -02
av LaRy
Det finns säkerligen specialverktyg för detta men jag gjorde följande (efter att den lilla M6 skruven lossats):

På med 5-56 vid rostiga navet.
Bromsoket är redan loss förstås. Använd en kofot, bänd med rimlig kraft mellan bromsokets fästpunkt och insidan av bromsskivan. Avståndet är perfekt för kofot. Försök inte att ta loss skivan i ett tag, då knäcker du kanske av bromsoksfästet. Vrid trumman, prova igen osv tills skivan lossar med rimlig kraft. Efter 5 - 10 försök kommer skivan fint med ett knarrande ljud från navcentrum.

Sedan har jag hört talas om en annan metod, som man kanske ej skall rekommendera:
Lossa hjulbultarna så att de sitter löst. Kör fram och bromsa , Kör back och bromsa osv. Då kommer skivan att vrida sig lite kring navet. Metoden används vid låg hastighet. Därefter skall skivan gå att lossa.
av -94 9000 2,3T cse
LaRy skrev: Sedan har jag hört talas om en annan metod, som man kanske ej skall rekommendera:
Lossa hjulbultarna så att de sitter löst. Kör fram och bromsa , Kör back och bromsa osv. Då kommer skivan att vrida sig lite kring navet. Metoden används vid låg hastighet. Därefter skall skivan gå att lossa.
Haha! Ja det var en riktig tattarlösning (jo, jag vet att det är en term som idag anses nedsättande och har starka kopplingar till rasbiologiskt grundad diskriminering.) som jag bara måste pröva nästa gång. Bara för att ha gjort det en gång. :)
av Lilj
LaRy skrev:Det finns säkerligen specialverktyg för detta men jag gjorde följande (efter att den lilla M6 skruven lossats):

På med 5-56 vid rostiga navet.
Bromsoket är redan loss förstås. Använd en kofot, bänd med rimlig kraft mellan bromsokets fästpunkt och insidan av bromsskivan. Avståndet är perfekt för kofot. Försök inte att ta loss skivan i ett tag, då knäcker du kanske av bromsoksfästet. Vrid trumman, prova igen osv tills skivan lossar med rimlig kraft. Efter 5 - 10 försök kommer skivan fint med ett knarrande ljud från navcentrum.

Sedan har jag hört talas om en annan metod, som man kanske ej skall rekommendera:
Tack för båda tipsen. Ko foten ska jag ta med mig, den hade jag lämnat hemma sist. Om det ej fungerar så tar jag till metod 2. Anatar att man ska lossa m6 bulten först? Har även fungerat på att värma. Någon som provat det?
av LaRy
Naturligtvis måste den lilla M6 skruven lossas före "tattarlösningen".

Innan jag tog till kofot provade jag stora hammaren samt att värma vid navet. Nu har jag ingen större blåslampa, men värmningsmetoden fungerade ej för mig, ej heller hammare.

Kofoten, inga problem, det gick så lätt att jag blev förvånad. Tilläggas bör, jag la en distans emellan kofoten och skivan, så att kofoten fick angreppspunkt mitt på skivan ungefär vid centrum för bromsbelägget. Jag tror jag använde skaftet på skiftnyckeln som distans, lagom tjockt och rundade kanter. Jag ville inte att kofoten skulle ta längst ute på skivan periferi. I mitt fall ville jag även undvika skador på skivan eftersom jag skulle byta ut mina handbromsbelägg.

Naturligtvis skall spetsen på kofoten vara så långt in under bromsbacksfästet som möjligt, då minskar ju risken för att man knäcker fästet. Men ta det lugnt med kraften, vrid och bänd gång på gång, öka kraften stegvis tills det släpper.
Användarvisningsbild
av hollan
vanlig handslägga slå på skivan vid navet alltså där hjulbultarna skall sitta har fungerat alla gånger för mej gör sådana jobb ofta har aldrig behövt andväda varesej kofot hm sabbar inte de bara bromsskölden? 5-56 eller gasverket
av Kena
och handbromsbackarna har du släppt på innan du började så klart :wink:
Användarvisningsbild
av TheFlyingDutchman
Släpp handbromsen (muttern vid spaken)
Ta loss bromsoken, och M6 muttern och banka HÅRT på skiven (inte på anläggningsytan utan där hjulbultarna sitter)
Kofot osv är den värsta klåparlössningen jag har hört :evil:
Användarvisningsbild
av MartinS
Handslägga på anlägningsytan mot fälgen skulle jag vilja säga fungerar 100% av gångerna. Snabbt och enkelt.

/Martin
Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]