Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dante
Hej,

Jag har hört att Xenon-ljusen vid halvljus inte ska vara särskilt bra på V70. Halvljusen lyser bara upp nära bilen (väldigt ljust) och bortom är det kolmörkt. Stämmer detta? På BMW (5-serie) är det inte alls så.

Mvh,
Daniel
av dante
Är det verkligen ingen som har någon erfarenhet av detta??? jag är på väg att köpa en V70 och skulle därför gärna ha lite synpunkter i ämnet.
av dante
Jaha... tydligen ingen som vet något om detta.
För er som eventuellt är nyfikna på detta kan jag efter lite luskande ge en förklaring till att Xenon-ljusen på V70 (+ S60 & S80 antar jag) är ganska dåliga. Problemet är att Volvo endast har en givare på bakaxeln (andra tillv har både bak och fram). Man måste då vinkla ner halvljuset mera för att kompensera för det fel som blir då bilen är lastad. För min del blir det ändå en V70, dock utan Xenon...

/D
Användarvisningsbild
av volvo
min kusin har en v70, och han säger dom är jätte bra inget fel med dom.
men sen så kanske det kan vara fel hos några v70, men den han har är inget fel på.
av Y.F
dante skrev:Jag har hört att Xenon-ljusen vid halvljus inte ska vara särskilt bra på V70. Halvljusen lyser bara upp nära bilen (väldigt ljust) och bortom är det kolmörkt. Stämmer detta? På BMW (5-serie) är det inte alls så.
Inte på V70 heller. Jag hade en -01 tidigare (utan xenon) men valde xenon på min nya som jag haft ett halvår nu. Mycket bra ljus, och jag kommer definitivt att beställa xenon på nästa bil också.

Testade en demobil dock innan köp som hade problemet du beskriver, men jag antar att det berodde på att ljusen var felinställda. Ljusen går inte att justera från förarplats, men det finns små skruvar på själva ljusinsatserna där det går att justera höjden om är för lågt inställda.
av dante
Jag har luskat lite (och provkört) och jag bestämde mig till slut för att inte köpa Xenon. Jag blev inte direkt imponerad av ljuset. Ett ytterligare problem förutom att Xenon-ljusen inte är särskilt bra vid normal körning är att de blir ännu sämre vid tung last. Anledningen är att Volvo bara använder en givare på bakaxeln för att mäta bilens vinkel. Man kan då inte helt korrekt kompensera för lasten och ljusen pekar ännu mera ner i backen. Automatisk nivåreglering är nog inte helt fel då...
av Y.F
dante skrev:Jag har luskat lite (och provkört) och jag bestämde mig till slut för att inte köpa Xenon. Jag blev inte direkt imponerad av ljuset.
Kanske svårt att avgöra hur bra ljuset är i slutet av juni, i november märks skillnaden tydligare. Jag har kört drygt 9000 mil med en V70 med halogenljus och 2500 mil med en som har xenon. Volvos halogenljus är mycket bra, men faktiskt inte i närheten av xenonljusen. Naturligtvis är det upp till var och en att bedöma om de är värda i storleksordningen 5000, men att de är bättre känns ganska uppenbart.
dante skrev:Ett ytterligare problem förutom att Xenon-ljusen inte är särskilt bra vid normal körning är att de blir ännu sämre vid tung last. Anledningen är att Volvo bara använder en givare på bakaxeln för att mäta bilens vinkel. Man kan då inte helt korrekt kompensera för lasten och ljusen pekar ännu mera ner i backen. Automatisk nivåreglering är nog inte helt fel då...
"Inte särskilt bra" och "ännu sämre". Vad jämför du med för bil egentligen?

Är du säker på att xenonljusen på den bil du provade vad korrekt inställda? Jag provade som sagt en bil innan köp där ljusen var för lågt ställda, möjligen som följd av att bilen var sänkt. Den bilens halvljus lyste upp vintervägen för mycket nära bilen och lämnade ett kompakt mörker längre fram. Jag kollade därför om det finns justeringsmöjligheter, vilket det visade sig finnas. Dock behövde ljuset inte justeras på min bil, det var perfekt inställt från fabrik.

Ska du köra mycket med tung last är väl nivårelering ett vettigt och inte speciellt dyrt tillval, men jag kan inte se motsatsförhållandet.
av dante
Det är möjligt att det blir annorlunda vid en mörkare årstid. Jag vet inte. Jag litade på bekanta som har Xenon-ljus och inte heller de var nöjda med att betala mera för något som inte var direkt bättre. Enligt dom blir det snarare mera påtagligt med effekten dagsljus nära bilen och kolmörkt längre fram vid mörka årstider, vilket beskrivs som ganska obehagligt.

Jag kanske uttryckte mig lite dåligt, men vad jag menade med "inte särskilt bra" är att jag inte tyckte att de var bättre än vanliga lampor. Med "ännu sämre" menar jag ännu sämre än vanliga lampor.
Det är inget motsatsförhållande mellan nivåreglering och xenon. Bara ett konstaterande att det är nog bra att skaffa bägge. Annars blir det som sagt "ännu sämre".
av Patrik N
Y.F. har rätt!
Jag har haft den nya V70 både med och utan Xenon och kört 13000 mil med varje bil. Visst har V70 med vanliga halogen bra ljus men inte i närheten av xenon, på den med xenon behöver jag inte ha extraljus som jag behövde på den med halogen och nu till 2005 har det blivit ännu bättre eftersom dom har xenon på både halv och helljus nu mera. Sedan hade jag oxå problem vid provkörning av en demobil just detta med att det lyset var så "kort" men det var det inte på min bil som jag fick levererad. Ett annat ställe där xenon är bra är i stan, Man ser fotgängare och annat betydligt tidigare och framför allt skarpare.
Dragkontakt *Uppdaterad*

Vissa saker är det problem med om prylarna &a[…]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att det[…]

XC70 D4 awd, D5244T17. Lurar på om vevhusve[…]

@MKV70 , Har du någon uppdatering, upplever[…]