dante skrev:Jag har luskat lite (och provkört) och jag bestämde mig till slut för att inte köpa Xenon. Jag blev inte direkt imponerad av ljuset.
Kanske svårt att avgöra hur bra ljuset är i slutet av juni, i november märks skillnaden tydligare. Jag har kört drygt 9000 mil med en V70 med halogenljus och 2500 mil med en som har xenon. Volvos halogenljus är mycket bra, men faktiskt inte i närheten av xenonljusen. Naturligtvis är det upp till var och en att bedöma om de är värda i storleksordningen 5000, men att de är bättre känns ganska uppenbart.
dante skrev:Ett ytterligare problem förutom att Xenon-ljusen inte är särskilt bra vid normal körning är att de blir ännu sämre vid tung last. Anledningen är att Volvo bara använder en givare på bakaxeln för att mäta bilens vinkel. Man kan då inte helt korrekt kompensera för lasten och ljusen pekar ännu mera ner i backen. Automatisk nivåreglering är nog inte helt fel då...
"Inte särskilt bra" och "ännu sämre". Vad jämför du med för bil egentligen?
Är du säker på att xenonljusen på den bil du provade vad korrekt inställda? Jag provade som sagt en bil innan köp där ljusen var för lågt ställda, möjligen som följd av att bilen var sänkt. Den bilens halvljus lyste upp vintervägen för mycket nära bilen och lämnade ett kompakt mörker längre fram. Jag kollade därför om det finns justeringsmöjligheter, vilket det visade sig finnas. Dock behövde ljuset inte justeras på min bil, det var perfekt inställt från fabrik.
Ska du köra mycket med tung last är väl nivårelering ett vettigt och inte speciellt dyrt tillval, men jag kan inte se motsatsförhållandet.