Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ackerman
När det är kallt ute (-grader) är bilen svårstartad.
I natt var det -15 grader och nu startar den inte alls.

Bilen är nyservad hos Bilia och felsökning och uppdatering är gjord utan några anmärkningar. Vid servicen byttes ett glödstift.

Jag påpekade detta innan servicen men Bilia kan inte hitta några fel.

Är det någon som kan hjälpa mig?

Jonas
av nevyn
Tips: kolla batteriet först...
av Perra N
Är det ström kvar i batteriet? Då kan det vara dieseln som separerar. Brukar ske vid något lägre temperaturer, men kan komma från -10 och neråt. Prova att hälla i en tillsats för dieselnbränsle, som brukar säljas på mackar och bildelsfirmor.
av Frigge
Personligen skulle jag ALDRIG slå i någon som helst tillsatts i en Diesel.
En Diesel har enormt känslig högtryckspump och insprutare så INGEN tillsatts.
Det första man måste kolla är bränslefiltret o dess hållare så det inte finns vatten där i. Det kan också vara så att du har vatten eller smuts i tanken.
Tyvärr finns det många saker som kan ge startproblem.

Du kan ha en läckande spridare (gör så att Railtrycket sjunker alternativt inte byggs upp som det ska)
Högtryckspumpen ger inte rätt tryck vid kallstart
Matarpumpen i tanken fungerar ej.

Har du tankat på annat sätt än bensinstation ??

Rören mellan Commonrailröret o spridarna får INTE lossas när bilen är igång. Dom måste också bytas efter att dom varit borttagna, annars kommer dom spricka.

Du bör lämna in bilen för felsökning då dessa system inte är något för den ovana.

/Fredrik
av Ackerman
Som jag skrev så har Bilia gjort felsökning utan anmärkning.
Jag har inte tankat mer än på Statoil.
Bränslefilter byttes vid servicen.

Jag testar att sätta laddare på i natt och ser om det gör någon skillnad annars får jag väl lämna in den på verkstad igen.

Tach för hjälpen.
av Frigge
Ackerman skrev:Som jag skrev så har Bilia gjort felsökning utan anmärkning.

Jag testar att sätta laddare på i natt och ser om det gör någon skillnad annars får jag väl lämna in den på verkstad igen.

Tach för hjälpen.
Ja batteriet är viktigt att det har tillräckligt med ström.
Dom sa inget om hur filtret såg ut alt det som fanns i
filterhållaren ??

/Fredrik
av Ackerman
Frigge skrev:
Ackerman skrev:Som jag skrev så har Bilia gjort felsökning utan anmärkning.

Tach för hjälpen.
Ja batteriet är viktigt att det har tillräckligt med ström.
Dom sa inget om hur filtret såg ut alt det som fanns i
filterhållaren ??

/Fredrik

Inte ett ljud men jag kan kontrollera det, jag har ju en "egen" servicetekniker på Bilia i Malmö.

Jonas
av Arne
Om du inte har klocka till dieselvärmaren så montera in en elekrisk motorvärmare. Det är aldrig bra att kallstarta en diesel i det långa loppet, den far väldigt illa.
Användarvisningsbild
av CarMan
Arne skrev:Om du inte har klocka till dieselvärmaren så montera in en elekrisk motorvärmare. Det är aldrig bra att kallstarta en diesel i det långa loppet, den far väldigt illa.
om du inte har "klocka" till värmaren så montera det. varför köpa en el värmere?

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]