Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gorsta
Undrar om någon kan berätta varför min v70 -01 Aut beter sig konstigt och drar 1,5 liter milen.
Den går som den ska i början men efter ca 5-7km börjar den växla konstigt. När jag då ska öka farten och trycker ner pedalen lite grann borde lådan växla ner till en lägre växel men gör i stället tvärt om !Resultatet blir att bilen känns jäkla slö/seg. Men om jag i detta läge håller pedalen helt stilla kan det efter en stund liksom tända till igen och bli bra sprutt igen. Märkligt nog tycker jag det funkat riktigt bra sista dagarna när det varit kallare än vanligt.

Har läst om sköljning av automatlådor mm. Men nu är jag inte säker på att det verkligen är lådan som krånglar utan börjar misstänka att det är någon kallstartventil eller liknande som inte vill funka som den ska i nått visst temperatur intervall.

Vet inte hur jag ska tackla problemet. Skulle nog vilja lämna in bilen men vid kontakt med verkstan hade dom ingen riktig aning om vad det skulle kunna vara. Då känner jag inte dom får mitt förtroende att felsöka. Kan ju bli hur dyrt som helst.

Någon som har någon idé om hur jag borde gå vidare. (Hoppas detta är begripligt bara)
Användarvisningsbild
av wissel
Lite mera info vore kanske bra !
Ju mera info desto flera svar får du :D
Typ:
Vilken motor har du, 170, 200T osv
Miltal ?
Senaste Servicen?
Tändstiftsbyte ?
utgår från att inga "oranga" lampor lyser ?
Gasspjäll, LMM,Lamda status ? Tändspolefel, Läckage slang, magnetventi osv osv ?!
Tror du sitter på en Felkodsavläsning trots allt ! obs Ingen Felsökning, bara en avläsning som första steg, Polare med PPC ???
Freddie
av klima
Låter inget vidare. Låter som automatlådan är illa däran.
Kontakta denna firman, de vet vad snackar om.
http://www.hellsteno.se/

Jag skulle inte köra mer som den är nu. Blir dyrare att reparera.
Automatlådor är inget vanliga verkstäder öppnar och reparerar.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Ja felkodsutläsning är nog bra att börja med.

Känns inte helt som att lådan skulle vara dålig.
Att den växlar upp för tidigt låter helt klart underligt. Hade den slirat eller kastat in växlarna så hade det varit mer troligt. Hade lådan gått in i felsäkert läge och därför växlat upp så hade du fått varningslampor.

Tycker rent allmänt det känns mer som ett motor eller givar fel. Särskilt med tanke på att den drar så mycket bränsle och att du säger att den "tända till igen och bli bra sprutt igen".

Hur fungerar det om du istället för att köra i "D-läge" väljer en växel. Är bilen fortfarande lika slö eller går den bra då?
av gorsta
Tack för det som skrivits hittills.
Dumt att jag inte var mera precis om bilen.
Det är en 2,4 liters motor utan turbo på 140 Hk.
Ej servad på verkstad sista 2000 milen. Bara kamrem och diverse framvagnsdetaljer, bromsar och bakre ljuddämpare bytt. Har nu gått 16500 mil.
Har inte bytt stift eller något annat heller för den delen. Borde nog göra det oavsett detta problem.
wissel skriver om:
Gasspjäll, LMM,Lamda status ? Tändspolefel, Läckage slang, magnetventi osv osv ?!
(Fan jag har visst varit föör ointresserad sista 10-15 åren, vet ju inte ens vad allt är för nått.)
LMM och Magnetventil vad är detta?
andreas 80 skriver om ett möjligt givar fel. Vilken givare menar du/han då? Och var sitter den i röran med prylar.

Någon nämner felkodsavläsning.....låter ju klokt att börja med. Visste inte ens att det kan göras :roll:

Får väl se om ni har nått mer att tillägga annars börjar jag med en felkodsavläsning....kan väl inte dra hela julbudgeten.
av Kojje
En uppdatering av programvara och en spolning samt ny olja i lådan kan vara värt att börja med har den gått 16500mil skadar det inte med ny olja i lådan ändå.Tänk på att vätskor inkl olja beter sig olika vid olika tempraturer,en modern automatlåda drivs av oljetrycket i lådan via ventiler och annat skräp så byte av oljan kan göra en del.
LMM= luft masse/mängds Mätare sitter direkt efter luftburken mäter insugsluften så att datorn i bilen vet hur mycket bränsle som skall till för optimal förbränning.
Magnetventil=sitter bara på turbo bilar och reglerar laddtrycket i turbon.
av gorsta
Tack för det som skrivits. Ska spola lådan med ny olja.....väntar lite. Gillar inte kylan i mitt kallgarage ;p
Annars har jag nu haft in bilen på volvoverkstad för felkodsavläsning á 600 spänn. Gav intet och mekanikern hade inte en aaaning sa han. Kändes inte som jag fick något större förtroende...verkade inte så sugen att lösa problemet heller :((
Det var någon här ovan som tyckte det pekar på motorrelaterade problem och lika sa en kille på jobbet. Snackade om luftflödesmätare å nått mer. Ska testa det i väntan på varmare klimat.
Tack för visat intresse.
God Jul på er alla.
av elindell
Hej!

Jag vet att det är en gammal tråd, men jag har samma problem med min V70-01a, och jag är inte händig med bilar. Kom någon fram till hur det kunde lösas? Tips på verkstad att vända sig, jag håller till i Stockholm-Södertälje.

Mycket tacksam för alla hjälp!

Hälsningar
Elin
Användarvisningsbild
av wissel
Innan du lämnar ifrån dig bilen tycker jag du skall testa
lite flera detaljer. Ju mera du vet desto billigare...... :P
Till exempel svajjar Växellådan om du kör på Farthållaren ?
Vid vilka hastigheter o motorvarv ?
Vilka växlar 2-3-2 osv ?
Vilken motor har du ?
Hur går motorn, rycker, svarar dåligt, bensinförbrukning ?
Förekommer konstiga växlingar i alla hastigheter ?
Jag har lite fenomen på min bil som verkar "till att börja med" som Automaten MEN den
går perfekt så fort jag slår på Farthållaren....i mitt fall misstänker jag Gaspedalen :-O) .
Men beroende på antal mil på din kärra så kanske
ett oljebyte och en uppgradering av lådan är ett första steg. Men det kan ju var Lock upen som spökar ??
Har du någon kompis/bekant i din närhet med PPC eller Vida för Felkodsavläsning ?
av gorsta
Detta var ett tag sedan ja.
Men eftersom det skrivs här än och du elindell har samma symtom så kanske jag ska berätta hur det gick!
Sorry jag inte gjort det redan.

Jag tog bilen än en gång till en Volvoverkstad efter att ha fått hjälp med frugans bil där av en annan mekaniker än den jag hade tidigare.
HAN ingav förtroende och gick att prata med. Jag frågade om han trodde det skulle gå att fixa till.
Det trodde han så jag gav honom chansen.

Han trodde först på Luftmassemätaren och det hade han en lggande som gick att prova med.
Nästa sak han trodde kunde krångla var Spjällhuset. Även detta hade han liggande och kunde prova.

Han ringde efter någon timme och berättade att det var INTE någon av dessa prylar.
Han kände sig lite vilsen, men hade en liten aning om vad det skulle kunna vara.
Han undrade då om han fick beställa en Knacksensor/Knackgivare eller vad det hette.
Den hade till uppgift att ställa om tändningen om motorn tenderar att börja spika, som man kallade det "på min tid".

Jag lovade honom att beställa en sådan. Minns inte vad den kostade men det var inga astronomiska siffror iaf.
Tog bara någon timme så ringde han och trodde det var löst. Ville jag skulle provköra över helgen ;O
Efteråt betedde sig bilen tusan så mkt bättre även om inte bensinförbrukningen sjönk allt för mkt.
Nu går det iaf bra men drar fortfarande lite väl mkt ca 1,2-1,3 lit/milen. Vissa säger att jag gaasaar för mkt.
Men ska jag få ner förbrukningen ytterligare vid blandad körning får jag bara smyyyyga fram. Och det vägrar jag.
Har ju fan inte skaffat hatt än ;p

Hur som helst ska han ha en eloge som gjorde ett bra jobb och visade att han kunde laga bilar och inte bara efter checklistan.
Han kunde faktiskt lösa problemet med hjälp av gammalt hederligt yrkeskunnande!!!!

Prova du att byta knacksensorn sedan hoppas jag du slipper din bekymmer :-)-)

Låter bekant, kolla att inte Support Air Val[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag hade ett carlinkit 5.0 2air till min V90 2020 […]

Volvo xc70 2011

Först, du borde inte ha en diesel bil. Men nu[…]

Volvo car UX

hmmm :bored: Nu blev jag förvånad, […]