Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daniellinden
Hej!
Har en Xc90, 2,5t-05 awd. Fick i dag en sladd när jag gjorde en vänstersväng trots låg fart. Kom in i en snödriva kanske en halvmeter och fick sedan hjälp av en traktor för att komma upp. Har vinterdäck ej dubb michelin ganska nya. Köpte bilen för dess storlek och awd. 3 funderingar:

Skall inte awd göra så att jag kommer upp utan traktors hjälp?

Hade dubbdäck gjort skillnad?

Någon som tror sig veta i fall det är fel på bilen och i sådana fall vad?

Stort tack!/Danne
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Då har vi fått veta vad AWD betyder AV WÄGEN DIREKT. du kanske packade så mycket snö under bilen så den hängde upp sig då hjälper det ändå inte med dubb.
Användarvisningsbild
av CarMan
Svara jag inte nyss på detta?

dubb hjälper bara på is, alla andra underlag är det mönster & gummi som har betydelse för hur bra det greppar.
sen måste man ha bra varv på motorn för att orka vrida över tillräckligt med kraft till de hjul som har repp.
men om du står i en snödriva så står säker hjulen i luften, o då kan man ju inte köra där ifrån på egen maskin!

åkte du i 5km/h när du åkte ut i snödrivan? det är lagom fart för att bromsa rörelse energin på 50cm.
Om du åkte fortare o ändå inte kom längre än 50cm ut i snön så måste bilan ha haft mer friktion än bara hjulen som rullat i snön, alltså hände bilen på underredet.
av Rick
kör själv XC70 04 utan DSTC, bara tracks, (trax?) med dubbade hakka 4 och har ett kanon grepp... måste provocera ordentligt för förlora greppet... MEN när det släpper går det rakt fram om man inte styr upp med mera gas så bakänden sladdar ut... kräver lite annan körteknik med 4WD/ AWD
av klima
Din awd kan vara ur funktion.
Testa den där det är riktigt halt. En passagerare som står utanför och kan se att både fram och bakhjul spinner när du ger ordentlig med gas på halt underlag.
av llesrof
Har en Xc90, 2,5t-05 awd. Fick i dag en sladd när jag gjorde en vänstersväng trots låg fart. Kom in i en snödriva kanske en halvmeter och fick sedan hjälp av en traktor för att komma upp. Har vinterdäck ej dubb michelin ganska nya. Köpte bilen för dess storlek och awd. 3 funderingar:
Vi måste veta mer kring omständigheterna. Vad är låg fart för dig? 70 på en 90-sträcka i svag vänsterkurva eller krypfart och en 90-gradare runt ett gathörn? Var det fram- eller bakvagnen som sladdade?
Skall inte awd göra så att jag kommer upp utan traktors hjälp?
Det beror på. Man kan köra fast med en bandvagn. Allt handlar om hur man fastnar. Största skillnaden mellan tvåhjulsdrivet och fyrhjulsdrivet är att man kommer längre ut i skiten och fastnar hårdare med en fyrhjulsdriven bil. Körde du en halvmeter in i snödrivan eller var den en halvmeter hög? Testade du att komma loss både med och utan DSTC inkopplat?
Hade dubbdäck gjort skillnad?
Troligen inte om det nu inte var en isfläck under den där snödrivan du fastnade i
Någon som tror sig veta i fall det är fel på bilen och i sådana fall vad?
Helt omöjligt att svara på. Fast om du fick en bakvagnssladd så kan det kanske berott på att du gasade för mycket i kurvan så att bakhjulen drev iväg. Det är lätt hänt med en AWD.
Användarvisningsbild
av camaro69
Självklart är det fel på bilen eller däcken.
Reklamera både bilen och däcken, samt kräv ordentlig kompensation för att dom sålt på dig undermåliga varor.

Eller så är det "halkans" fel.

För det kan ju aldrig vara ett förarfel. :wink:
av tomme
camaro69 skrev:Självklart är det fel på bilen eller däcken.
Reklamera både bilen och däcken, samt kräv ordentlig kompensation för att dom sålt på dig undermåliga varor.

Eller så är det "halkans" fel.

För det kan ju aldrig vara ett förarfel. :wink:
Kanske en liten upprepning av halkbanan kan göra susen, eller välkommen upp till Norrbotten för en tur på vinterväglag!
av Tompak
Råkade själv ut för detta i fjol då jag körde på dåliga Cooper däck, i år sitter det nya HAKKA 7 dubbdäck på, jösses vilket grepp. Man ska dock tänka på att Xc90 är en tung bil som kan släppa p.g.a. sin massa och släpper det, ja då släpper det mycket... Min lilla X1 har exakt samma däck och den känns faktiskt tryggare i kurvorna.
av dbm
Tompak skrev:...Man ska dock tänka på att Xc90 är en tung bil som kan släppa p.g.a. sin massa och släpper det, ja då släpper det mycket...
Jag kan inget annat än hålla med. XC90 är en stor och tung bil (den är längre och bredare och nästan 100 kilo tyngre än BMW X5) och heter man Kapten Blyfot (OBS! med det inte sagt att trådskaparen heter så) så kommer hon sparka tillbaka, hårt och skoningslöst, oavsett antalet drivande hjul och fiffiga antisladd-förkortningar.

Icke att glömma vid vintertid är även att det inte enbart är en lägre hastighet som hjälper dig vid halka. Du kan (och kommer att) åka av vägen om du inte ändrar beteende (håller större avstånd, påbörjar inbromsningen mycket tidigare osv). Än en gång: du är tung i en XC90, väger ett ton (1000 kilo!) mer än en bil i V40 klassen, men du har bara något större kontaktyta mot marken. Således kommer du högst sannolikt köra av vägen om du försöker ta en kurva i samma hastighet som en V40 (det fick jag bittert erfara när jag, mitt i snöig januari för några år sedan, bytte upp mig till min XC90).

Beträffande AWD, fyrhjulsdrift, 4x4 och allt vad det nu heter har jag märkt att begreppet inte gör sig rätt på de moderna SUV-arna då de flesta SUV-ar varken har diffspärr eller lågväxel. Man har således ingen direkt nytta av AWD-n i samma mening som man har nytta av den i ett terränggånde fordon av lite hårdare kaliber (med diffspärr och lågväxel).

Jag har också ställt frågan här i forumet huruvida man själv kan kontrollera att alla fyra hjulen faktiskt driver på och jag har fått tips på allt från att leka loss på halt underlag och låta en åskådare bedömma om alla hjulen sladdar, till att lyfta upp framvagnen och låta enbart bakhjulen driva på försiktigt (och verifiera att ekipaget rullar frammåt trots att framvagnen är i luften).

Det sistnämnda ställer jag mig väldigt skeptisk till dock, dels ur ett säkerhetsperspektiv, men jag har också för mig att bakhjulen på XC90 bara "hjälper till" vid behov, dvs om den främre drivningen inte är belastad så driver inte heller de bakre hjulen på (bättre driftkostnad?). Ingen har dock kunnat bekräfta min teori varför jag inte heller med säkerhet vågar påstå att så är fallet.
Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?

Insekt löser ut larm?

Kanske en mus ? Prova sätt en fälla ladd[…]