Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jworld
Hejsan,
Jag har dubbfria vinterdäck och undrar vad som är det minsta
godkända mönsterdjupet för dubbfritt?
av Teemu
min 3mm på vinterdäck och 1,6mm på sommardäck...
Användarvisningsbild
av Loner
1 dec till 31 mars skall det vara M+S märkta däck, och dessa skall ha minst 3mm mönsterdjup.

Så det spelar ingen roll om du har dubbade eller dubbfria "vinterdäck", det är 3mm som gäller.
Användarvisningsbild
av DJ
Tänker du köra med dem i sommar också?

Som de andra skrivit är det 3 mm på minst 75%* av slitytan OM det är vinterväglag och innan 31 Mars.

Efter 31 Mars, och även annars när det inte är "vinterväglag", får du köra dem som sommardäck tills det är 1.6 mm kvar på minst 75%* av slitytan.

*Har bestämt för mig att det är 75%, men är ej helt säker.
av jworld
DJ skrev:Tänker du köra med dem i sommar också?

Som de andra skrivit är det 3 mm på minst 75%* av slitytan OM det är vinterväglag och innan 31 Mars.

Efter 31 Mars, och även annars när det inte är "vinterväglag", får du köra dem som sommardäck tills det är 1.6 mm kvar på minst 75%* av slitytan.

*Har bestämt för mig att det är 75%, men är ej helt säker.
Nej, jag har sommardäck också.
Tänkte dock mäta slitaget på de dubbfria så jag kan se hur länge de "håller".

Tack för svaren.
av Teemu
vill du köra även sommar säsongen utan att behöva byta så kanske så kallade allround (för mig at dom kallas så) däck kan vara något. Vanliga dubbfria slits hårdare på sommaren pga den mjukare gummiblandningen.
av Perra N
Finns inget som heter "åretrunt" däck! Det är antingen sommardäck eller vinterdäck (med eller utan dubb). Att åka på M+S däck under sommarhalvåret är falsk ekonomi, dricker mer soppa, sämre vägegenskaper och sämre hållbarhet.
av Teemu
Perra N skrev:Finns inget som heter "åretrunt" däck! Det är antingen sommardäck eller vinterdäck (med eller utan dubb). Att åka på M+S däck under sommarhalvåret är falsk ekonomi, dricker mer soppa, sämre vägegenskaper och sämre hållbarhet.
Fanns iaf för något år sedan och http://www.dackonline.se har fortfarande står det på deras startsida. Står vinterdäck, sommardäck och helårsdäck. http://www.dackonline.se/
av Perra N
De däck som dom kallar åretruntdäck är som suddgummi på sommaren och som hockeypuckar på vintern. En dålig kompromiss för att slippa att byta mellan sommar/vinter.
av jworld
Tack för informationen, men jag hade INTE tänkt köra med mina dubbfria på sommaren.
Jag var endast intresserad av mönterdjupet för att se hur "många" säsonger däcken håller...

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]