Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av patrik.maria
Hejsan.
Börjar med att tala om att jag är inte den händigaste ( dock så klarar jag av att byta bromsklossar själv ) och nu så har jag kommit till den punkt att bromsskivorna bak måste bytas.
Så, hur svårt är det att göra själv, är det värt besväret eller bör jag helt enkelt lämna in bilen på verkstad för att få det gjort ?
Vad kan en verkstad ta för en sådan operation måntro ?

Som sagt, har aldrig bytt skivor förut, men är bra sugen på att försöka.
Vad tror ni ?? Ska jag kasta in handulen och bege mig till min volvo-verkstad eller.....

Har en v70-02:a 19500mil

//Patrik
Användarvisningsbild
av lilleman
Fjädrarna till backarna kan vara lite envisa o få dit
men ge inte upp. :)

Mvh/Roger
Användarvisningsbild
av camaro69
Det är en baggis att ordna själv.
Som tidigare påpekats, byt handbromsbackarna samtidigt.
av LaRy
Ett litet tips. Lilleman skrev att fjädrarna kan vara lite tuffa att få på plats, vilket är helt korrekt. Ett problem är att backarna flyttar sig medan man skall få på fjädereländet. Jag brukar spänna långa strips runt hela bromsbackspaketet på samma sätt som bromstrumman ligger runt. Då hålls backarna ihop och på plats mot sina klackar medan man drar dit fjädrarna. Då är det enklare att få dit dem.
av Törna66
Måste man släppa på justermuttrarna vid handbromsspaken eller kan man få av skivan ändå.
Om man nu måste släppa på dessa muttrar hur får man loss konsolen på ev V70 II -05 ???

Finns det någon spänn- /justerskruv inuti samt något hål på baksidan som man kommer åt den i ????
av dalldall
man bör släppa justerskruven, damsken vid handbromsspaken skall bort sen ser man en mutter under ett plastlock, kolla så wirarna löper lätt när du ändå e o rotar med bromsen.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Törna66 skrev:Måste man släppa på justermuttrarna vid handbromsspaken eller kan man få av skivan ändå.
Om man nu måste släppa på dessa muttrar hur får man loss konsolen på ev V70 II -05 ???

Finns det någon spänn- /justerskruv inuti samt något hål på baksidan som man kommer åt den i ????
Stick in fingrarna under plasten som håller damasken och dra rakt uppåt. Det är en "ram" runt spaken, som damasken sitter i, som är avgasbar just för att komma åt handbromsen.

Det som kan vara ett problem om du har väldigt dåliga skivor är att du får en rostkant inuti trumman där handbromsbackarna löper. Om denna kant blivit stor kan det vara hopplöst att få av bromsskivan trots att man släpper på handbromsvajern så mycket det går. Jag råkade ut för detta och det slutade med att jag ryckte bromsskivan rakt ut och handbromsbackarna hängde med, fjädrarna pajade.

Kontentan av detta, får du inte av skivan, skaffa nya fjädrar :mrgreen:

Det är inte så att du har en V70 av f[…]

Om du har en batteriladdare och en multimeter (vil[…]

Har ju bara AUX inte USB...

Har något konstigt el fel som kommer ibland.[…]