Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nevyn
De främre länkarmsbussningarna fram är de svåra att byta? Kan man inte ta loss länkarmarna utan att dra ur drivaxlar och hela kitet?

Någon som vet var man kan köpa lite styvare bussningar?

Glömde att det är en V70N T5 -01 det handlar om.
Användarvisningsbild
av Ramon
Angående bussningar... Kolla på t.ex. Mekonomen, Autoexperten och andra biltillbehörsaffärer om de har SuperFlex specialbussningar. De är tillverkade i plyurethane och ska vara mycket hållbarare och bättre än originalbussningarna.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ramon skrev:Angående bussningar... Kolla på t.ex. Mekonomen, Autoexperten och andra biltillbehörsaffärer om de har SuperFlex specialbussningar. De är tillverkade i plyurethane och ska vara mycket hållbarare och bättre än originalbussningarna.
ger dom samma mjuka & tysta gång?
Användarvisningsbild
av Ramon
Det kan jag inte svara på då jag själv ej har erfarenhet av dem, men har läst en hel del om att folk som monterat de är väldigt nöjda. Att bilen känns mera stabil efter montering av SuperFlex (inte bara länkarmsbussningen). Lång livslängd, självsmörjande, innerhylsa, 2års garanti etc. Så jag tror inte att det ger en mer högljudd gång, mjuk gång borde det fortfarande vara. Men som sagt, inget jag kan bekräfta.
Användarvisningsbild
av Ramon
nevyn skrev:De främre länkarmsbussningarna fram är de svåra att byta? Kan man inte ta loss länkarmarna utan att dra ur drivaxlar och hela kitet?

Någon som vet var man kan köpa lite styvare bussningar?

Glömde att det är en V70N T5 -01 det handlar om.
Beror lite på vad man tycker är svårt, men det är en del pill, en del prylar att lossa etc. Drivaxlarna måste dras ur för att kunna byta länkarmen.
av nevyn
Kan du förklara varför drivaxeln måste ur? Är det för att länkarmen sitter i "spänn"? Så att man måste släppa upp den för att få loss den ena bulten? Är detta det enda? För isåfall låter det ganska enkelt. Inga motorfästen eller växellådor som ska väck? Har hört skräckhistorier om sånt. Eller som på min pegga där måste man in i kupen och ta väck mattor o grejer för att få loss länkarmen haha.

Bussningar tillverkade i polyuretan ska enligt uppgift inte ge någon ökad ljudnivå, och jämför man med mina nuvarande bussningar så bör det nog ge en minskad ljudnivå. De var ju pulvriserade. Däremot tror jag att de bussningarna är lite fastare, det är ju det jag vill ha.

Jag har nog Powerflexbussningar på gång. Men jag funderar på om man ska byta även de bakre bussningarna när man ändå håller på? De kostar ju till exempel 180:-/st på mekonomen, powerflex tillverkar ju inte dessa.
av nevyn
Det var ju inte så svårt att demontera länkarmarna, men att pressa i bussningarna var knepigt utan specialverktyg..

Hur känsligt är det egentligen att de sitter helt rätt? Mina bakre bussningar hamnade snett 1 mm ca, och fram så fick jag inte i bussningen hela vägen i "skalet"... Så den slutar 2mm framför där den gamla slutade. (Den nya bussningen var längre än den gamla) Gjorde lite fel o pressade ur hela främre bussningen nämligen. Läste sen att man kan låta skalet sitta kvar i länkarmen.

3,5 timmar tog det alltsomallt..
Användarvisningsbild
av CarMan
nevyn skrev:Det var ju inte så svårt att demontera länkarmarna, men att pressa i bussningarna var knepigt utan specialverktyg..

Hur känsligt är det egentligen att de sitter helt rätt? Mina bakre bussningar hamnade snett 1 mm ca, och fram så fick jag inte i bussningen hela vägen i "skalet"... Så den slutar 2mm framför där den gamla slutade. (Den nya bussningen var längre än den gamla) Gjorde lite fel o pressade ur hela främre bussningen nämligen. Läste sen att man kan låta skalet sitta kvar i länkarmen.

3,5 timmar tog det alltsomallt..
Får du den inte i samma läga måste en hjulinställning göras.
Användarvisningsbild
av iaken
Vad ska man ha för verktyg då. Jag har beställt nya bussningar till bärarmarna samt den stora bussningen till motorn...
av nevyn
Du behöver en verstadspress och hylsor + mothåll... Sen behöver du en skärbrännare eller liknande om du ska montera powerflex. Du behöver också ett spännband till länkarmarna osv..

Hämtade ut en V90 MY26 förra veckan oc[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

Tjena! För några veckor sedan fick jag[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]