Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pwr2satsfy
Har ju läst om vilka problem volvo har med sina årsmodeller 98-01 och att de nu ska återkalla (förmodligen)850k bilar för att byta spjällhus och uppgradering. Blir ju lite spak själv så har uppmärksammat på min V70N 01 att tomgången ligger konstant på 850rpm men när jag lägger i Drive och håller bromspedalen inne vid stillastående så börjar den pendla var 15sek cirkus, går då ifrån 850 ner till 500 och upp igen till 850,
Min fråga är nu om jag har samma problem dvs byta spjällhuset?
ringde min volvo verkstad och frågade och de byter detta på Godwill,
de svarade: så länge vi kan konstatera att det är fel eller skit i spjällhuset som påverkar bilens gång så byter vi det utan kostnad. Blev ganska förvånad för bilen har ju ändå 15800mil på nacken.
av Jaco
Är det färska rön att de byter spjällhuset oavsett årsmodell? När jag ringde till min lokala Volvoverkstad i höstas nån gång, så hade bilen precis passerat tidsmarginalen för goodwill-åtgärder.
Användarvisningsbild
av CarMan
pwr2satsfy skrev:Har ju läst om vilka problem volvo har med sina årsmodeller 98-01 och att de nu ska återkalla (förmodligen)850k bilar för att byta spjällhus och uppgradering. Blir ju lite spak själv så har uppmärksammat på min V70N 01 att tomgången ligger konstant på 850rpm men när jag lägger i Drive och håller bromspedalen inne vid stillastående så börjar den pendla var 15sek cirkus, går då ifrån 850 ner till 500 och upp igen till 850,
de svarade: så länge vi kan konstatera att det är fel eller skit i spjällhuset som påverkar bilens gång så byter vi det utan kostnad. Blev ganska förvånad för bilen har ju ändå 15800mil på nacken.
Gasspjället byts bara om emisions lampan lyser & då byts det bara på emisionsgarantin, som är 5 år eller 8 000 mil.
i annat fall får du ta det på din maskinskade försäkring, & där varierar kraven mellan försäkringsbolagen
av pwr2satsfy
CarMan skrev:
pwr2satsfy skrev:Har ju läst om vilka problem volvo har med sina årsmodeller 98-01 och att de nu ska återkalla (förmodligen)850k bilar för att byta spjällhus och uppgradering. Blir ju lite spak själv så har uppmärksammat på min V70N 01 att tomgången ligger konstant på 850rpm men när jag lägger i Drive och håller bromspedalen inne vid stillastående så börjar den pendla var 15sek cirkus, går då ifrån 850 ner till 500 och upp igen till 850,
Gasspjället byts bara om emisions lampan lyser & då byts det bara på emisionsgarantin, som är 5 år eller 8 000 mil.

i annat fall får du ta det på din maskinskade försäkring, & där varierar kraven mellan försäkringsbolagen
Det stämmer inte längre! Pratade idag med en säker källa som jobbar för volvo återförsäljare, det som gäller är 16000mil, och det behöver inte lysa någon lampa, så länge du som kund eller verkstad kan fastställa att spjällhuset har en defekt.
En kompis fick idag tillbaka pengarna efter att jag uppdaterade honom lite om vad som gäller, han blev jävligt glad när han fick ca: 7k vilket spjällhuset och arbetet kostar.
Användarvisningsbild
av Driver64
I lördags stannade motorn i min V70N två gånger vid frikoppling. Den ena gången skedde det odramatiskt framför ett trafikljus men andra gången skulle jag svänga vänster och rulla in på en liten gata och då var styrningen blytung när motorn stannat och jag höll på att hamna i en snödriva! Efter detta kunde jag konstatera att motorvarvtalet föll ner till ca 500 rpm vid frikoppling för att sedan långsamt stiga till ca 800 rpm, men ibland stannade motorn istället. Jag undersökte då spjällhuset (Magneti Marelli) och det var sotigt bakom gasspjället. Jag torkade rent så gott jag kunde och åkte en provrunda och då var alla tendenser till motorstopp borta. Start från stillastående blev också påtagligt bättre!

Hur snabbt kan jag förvänta mig att problemet återkommer? Jag torkade bara rent runt kanten som möter gasspjället.

Kan man bli av med problemet? I så fall kanske det är dags att börja bråka med Volvo om saken? Bilen är en 03:a som har gått 6300 mil och är nu drygt tre år gammal.

Var det inte bara bilar byggda mellan 1999 och 2001 som drabbades av detta?
Användarvisningsbild
av CarMan
pwr2satsfy skrev:
CarMan skrev:

Det stämmer inte längre! Pratade idag med en säker källa som jobbar för volvo återförsäljare, det som gäller är 16000mil, och det behöver inte lysa någon lampa, så länge du som kund eller verkstad kan fastställa att spjällhuset har en defekt.
En kompis fick idag tillbaka pengarna efter att jag uppdaterade honom lite om vad som gäller, han blev jävligt glad när han fick ca: 7k vilket spjällhuset och arbetet kostar.
det är sant att det jag skrev inte gäller idag. det gäller inte fören på onsdag (det är idag månda kväll)
av NCR
CarMan skrev: det är sant att det jag skrev inte gäller idag. det gäller inte fören på onsdag (det är idag månda kväll)
Heja Volvo som ändå tar sitt ansvar! Jag skulle vilja e snobbarna på BMW göra samma sak med sin mjukvara till antisladden osv..."nej, det finns inget fel" är ju deras hållning där. Även om alla gnäller på Volvo tycker jag att det finns väldigt mkt goodwill-åtaganden på detta märke om man jämför med mina tidigare bilmärken.
av Jaco
Pratade idag med min lokala Volvoverkstad, Helmia bil, och de säger att det som gäller är: max 5år gammal bil eller max 8000mil samt full servicebok.
av pwr2satsfy
hur kan det komma sig att det gäller först på onsdag? Hörde att i Canada har de förlängt garantin för just detta felet till 10år eller 32000 mil
av matzen10
pwr2satsfy skrev:hur kan det komma sig att det gäller först på onsdag? Hörde att i Canada har de förlängt garantin för just detta felet till 10år eller 32000 mil
Det kan nog bero på att garantiåtanganden skiljer sig mellan olika marknader. Det som gäller i Europa behöver alltså inte gälla för Nordamerika. Jag tror att det beror på att bilarnas komponenter KAN skilja sig åt samt att påfrestningarna beror på miljön de används i. Sedan kanske det finns fler, lokala, hakar som gör att garantierna förlängs eller inte alls finns?

---< Matz

Kolla plats 11 och 18 i bagaget. https://www.volvo[…]

D4 VEA dricker olja

Nu har jag allt klart för mig kring vad motor[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Har du fått spridarna testade? Alltså […]

Och en sak till: notis-ljudet från Google-a[…]