Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoNisse
Hej!

Volvo V70N 170 2001, 17600 mil.

När bilen står stilla med avstängd motor och om man vrider ratten fram och tillbaka, så hörs ett dunkande ljud, samma ljud hörs med motorn igång.
Vid körning på raksträcka så kan man vrida ratten fram och tillbaka ca 10-15 mm utan att något händer.

Har bytt spindelleder, yttre och inre styrleder, länkarmar, stötdämpare, hjullager, krängningshämmare, stabilisatorstagen, bromsslangar, bromsbelägg.
Någon som känner igen problemet ?

/VolvoNisse
Senast redigerad av 1 VolvoNisse, redigerad totalt 0 gånger.
av swenzzen
Upplevde samma med min. Låg hastighet och svängde fram och tillbaka på vägen (större utslag) smälde det samt vid hålor i vägen.
Lossade dammasken från styrväxlen samtidig som en annan vred på ratten (med hjulen i backen) smälde/dunkade i stagen som kom ut från styrväxlen men mindre i inre styrled.
En polare med en V70 -04 hade samma problem (gått 15000mil) min en -04 som gått 16000mil.

13000:- till en volvoverkstad avhjälpte mitt problem (styrväxel 7500:- + montering och hjulinst)
av VolvoNisse
Måste nog kolla upp vad som glappar i styrväxeln, misstänker kuggstången då allt annat är bytt.

Det blir nog samma på min, byte styrväxel, fast de sa att enbart styrväxeln skulle gå på 12 000 kr.

Är det nån ide att byta till en beg styrväxel ?

Kanske det dunkar även från den, isåfall är det bortkastat med både pengar och tid.

Har läst något om ett rör i servoburken som kan lossna, vad är det för rör, och hur kollar man det ?

När jag tar loss locket från burken så syns returen som ett hål på samma höjd där returslangen är ansluten, ovanför oljenivån.

/VolvoNisse
av Hjelmberg
Hej Nisse jag hae haft samma glapp som du, i kuggstången. Jag kollade med volvo precis som du gjort och fick en mindre chock.
Mitt tips är att läsa av tillverknings nr på styrväxeln, sitter på en klisterlapp. Gå sedan ut på bildelsbasen och slå till.
Jag köpte min på JB, jönköpings bildemo för 2750:- kpl bilen hade gått endast 5000mil.
Lycka till Daniel.
Användarvisningsbild
av gooose
VolvoNisse skrev:Måste nog kolla upp vad som glappar i styrväxeln, misstänker kuggstången då allt annat är bytt.

Det blir nog samma på min, byte styrväxel, fast de sa att enbart styrväxeln skulle gå på 12 000 kr.

Är det nån ide att byta till en beg styrväxel ?

Kanske det dunkar även från den, isåfall är det bortkastat med både pengar och tid.

Har läst något om ett rör i servoburken som kan lossna, vad är det för rör, och hur kollar man det ?

När jag tar loss locket från burken så syns returen som ett hål på samma höjd där returslangen är ansluten, ovanför oljenivån.

/VolvoNisse
Du skall inte se något "hål" på röret som du ser skall det sitta en svart plats vinkel som leder ner returoljan ner under ojenivån saknas denna svarta plast vinkel så får du en konstig känsla i servon
Byt behållaren så får du se hur bilen blir efter detta

//Goose
av VolvoNisse
Hej!

Tackar för svaren.

Har kollat nr på styrväxel, och den jag reserverade har samma nr, så nu är den beställd från JB.

Min har gått 17600 mil, men det har dunkat länge, i flera år.

Kan styrväxeln ha varit orsaken till att bilen är spårkänslig och vill vandra och dra åt alla olika håll ?
Så har den gjort i kanske 2-3 år, men blivit mycket värre de senaste året.

gooose:

Har plastvinkeln trillat ner i behållaren ?
Går den fiska upp och sätta tillbaka, eller är det byte som gäller ?

Tycker den känts lite konstig även i servon i några år, kollat oljan men nivån har aldrig förändrats, har ändå fyllt på lite till, men inte för mycket.

/VolvoNisse
av Thomas J
Även min var "konstig" i styrningen var som hack åt båda håll och dunkade lite grand.
Fel på returen i burken, byte burk för 300kr och allt blev bra.
Se till att kolla upp ordentligt innan ni köper en hel styrväxel för dyra pengar om det kanske hjälper med en ny
burk..
Mvh Thomas
Användarvisningsbild
av gooose
VolvoNisse skrev:Hej!

Tackar för svaren.

Har kollat nr på styrväxel, och den jag reserverade har samma nr, så nu är den beställd från JB.

Min har gått 17600 mil, men det har dunkat länge, i flera år.

Kan styrväxeln ha varit orsaken till att bilen är spårkänslig och vill vandra och dra åt alla olika håll ?
Så har den gjort i kanske 2-3 år, men blivit mycket värre de senaste året.

gooose:

Har plastvinkeln trillat ner i behållaren ?
Går den fiska upp och sätta tillbaka, eller är det byte som gäller ?

Tycker den känts lite konstig även i servon i några år, kollat oljan men nivån har aldrig förändrats, har ändå fyllt på lite till, men inte för mycket.

/VolvoNisse
Japp vinkel ligger på botten i burken

Det går att trycka till bala den men frågan är hur länge den sitter kvar och hur lång tid det tar att utföra då burken kostar 3-500:-

//Goose
av VolvoNisse
Tackar för svaren.

Det dunkar i styrväxeln när man vrider ratten fram och tillbaka, vare sig motorn är igång eller ej.

Styrväxeln är beställd och på väg, fick tag i en som gått endast 846 mil, så den är så gott som ny, 2750 kr
Har även beställt tid på verkstan för byte av styrväxel.

Ska försöka se efter om jag hittar plaströret i burken och försöka få fast den och se om det blir skillnad och om dunkljudet försvinner, isåfall kan jag beställa en ny burk och avboka tiden på verkstan.

Det känns som hack åt båda håll även i min, men jag har även något som jag upplever ett glapp på ca 10-15 mm och kan vrida ratten fram och tillbaka vid körning utan att något händer, men kan allt detta bero på att röret lossnat ?

/VolvoNisse
av Thomas J
När jag hade ratten rakt så hade jag ett glapp åt båda håll.
Hackade liksom, det var stötdämparlagringen som var totalt slut.
När röret lossnade i burken fick jag ett övertryck i burken.

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]

Jag fick information om att intervall oljebytet p&[…]