Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Är en V70N -05 2.4 140hk med drygt 1800 mil på mätaren. Ibland så knackar det i bilen när den stå på tomgång men det tystnar i regel om jag trycker till på kopplingen en gång, inte alltid men oftast. Var samma på V40:n och det ljudet försvann vid kopplingsbyte. Tror ni det kan vara samma åtgärd på denna eller är det bara en justeringsfråga?
av Frigge
Det du beskriver är urtrampningslagret som skallrar lite, inget direkt fel men kanske irriterande att höra. Det verkar ju som du har garanti på bilen så prata med din Volvoverkstad om det så dom kan byta det.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Bosa
Frigge skrev:Det du beskriver är urtrampningslagret som skallrar lite, inget direkt fel men kanske irriterande att höra. Det verkar ju som du har garanti på bilen så prata med din Volvoverkstad om det så dom kan byta det.

/Fredrik
Jo har garanti på den, ska snacka med verkstaden i veckan. Tack för svar. :)
Användarvisningsbild
av Bosa
Jaha, då har jag snackat med både ÅF och en verkstadskille, jag fick intrycket av att detta är ett normalt ljud. Som det sas, "jag har hört det ljudet på både 04or och 05or". Vi kom överens om att jag ska åka dit så de får lyssna iaf, det tråkiga är ju att ljudet kommer och går så givetvis lär den vara tyst när jag är där.

Nån som vet om detta är något som inte åtgärdas och ses av Volvo som normalt?
Användarvisningsbild
av Bosa
Ingen som vet något om detta eller?
av Frigge
Ljudet finns i viss utsträckning på dom flesta bilar, dock svårt att veta om just din bil låter mer än normalt.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
Har likadant på min :( Trycker man ner kopplingen blir det tyst som i graven. Och då är det ju inte urtrappnings lagert som låter väl? Är det inte ingående lager på axeln?
av Frigge
När man trycker ner kopplingspedalen blir det tryck på urtrampningslagret som då tystnar.

/Fredrik
av bult
Har haft samma oljud från motorn jag med, hadde bilen uppe hos Volvo idag och fick reda på att de vill ha tillbaka bilen nästa vecka för byte av mass svänghjul, tur att man har garanti kvar ;-)
av bult
Har fått tillbaka bilen nu och kört med den ett par dagar och det finns inte minsta oljud kvar, vart svänghjulet det knasade med plus någon silicon tätning?.
Missljud AC (kompressor bytt)

Ja, så tänker jag också.. och m&a[…]

Car Play är Apples variant för iPhone av[…]

Luftfjädring V90

Lite skumt med luftfjädring endast bak som h[…]

Volvo gör ingen skillnad på olika klim[…]