Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freja1
Bytte till vinterdäck på min volvo V70-06 för några dagar sedan, upptäckte då att handbromsen betedde sig konstigt. Handbromsen var helt dragen och jag skruvade av däcket bak, men när jag känner på bromsskivan som jag tror har låst sig med klossarna kan jag vrida den en bit tills jag hör att metall går emot metall. Ska det vara så och hur fungerar mekanismen? Till råga på allt när jag sedan fått på de nya däcken och allt var frid och fröjd, dagen efter satt bilen som berget med handbromsen. Så en ytterligare fråga, hur löser jag detta? Den lossnade efter lite juckande fram och tillbaka men så vill jag ju inte ha det.

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av Svahn
Sök på handbroms här på forumet! Dina belägg har nog delat på sig och det kan bli dyrt om du inte fixar det på en gång...
av Fred
Ooooh...följ Svahns råd genast!! Kör inte en meter till med bilen!!! :shock:
av lennart lundberg
Hej!

Är bilen nyligen inhandlad av bilfirma så låt de fixa det hela med att eventuellt hämta bilen med bärgare.
Har du haft bilen en längre tid så att garantin är borta som finns det två sätt att fixa problemet.
Att du gör det själv eller med någon som kan och gör det på PLATS. Det andra är en chansning att åka till närmaste verkstad eller ta bärgare dit. Det är upp till dig!
Problemet är stort/vanligt och kostsamt, ifall att det går åt helve….. plus eventuellt bärgare efter vägen.
Läs och tro på vad tidigare insändare har skrivit.

Lennart
Användarvisningsbild
av Momentum
lennart lundberg skrev:Hej!

Är bilen nyligen inhandlad av bilfirma så låt de fixa det hela med att eventuellt hämta bilen med bärgare.
Har du haft bilen en längre tid så att garantin är borta som finns det två sätt att fixa problemet.
Att du gör det själv eller med någon som kan och gör det på PLATS. Det andra är en chansning att åka till närmaste verkstad eller ta bärgare dit. Det är upp till dig!
Problemet är stort/vanligt och kostsamt, ifall att det går åt helve….. plus eventuellt bärgare efter vägen.
Läs och tro på vad tidigare insändare har skrivit.

Lennart
Ja mellan 5 till 10-12 tusen försvinner lätt om det vill sig illa - skitkonstruktion

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]