Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pwr2satsfy
Hejsan på er alle sammans är ny har pga ny bil just bytt från Audi till volvo.
köpte denna bilen strax innan jul 05. har garanti tid på ett år ifrån dess köpet skedde.
bilen är skitsnygg och kolsvart ved en härlig bakspoliler och en skön automatlåda som är sekvensiell.
fick lite probem med den dockl. hade den inne för hjul iställning dvs den drog mycket åt vänster och gör det fortfarande efter hjuliställningen men inte lika mycket.????
hade vibrationer vid inbromsning ej i ratten utan i bilen så de bytte skivor bak och belägg.
något som jag inte anmärkte på var att bilen varierar i tomgång när D (drive) är inne????????????
sedan undrar jag på bensinförbrukingen och den ligger nu på typ 1.12 och det tycker jag är för mycket och lamdasonden är precis bytt.???
kan någon ge mig en hjälpande hand för att komma till rätta med mina bekymmer, så vore jag väldigt tacksam.

mv

Niklas
Användarvisningsbild
av Whisky
Välkommen till Jagrullar.se och forumet!

Beträffande dragningen åt vänster skulle jag gissa på att däcken är innötta med den felaktiga hjulinställningen, vilket gör att den drar lite snett ändå. -Byt däck...
Användarvisningsbild
av CarMan
drar den 1,1 liter/ mil hur kör du ?

varför är lamdasonden bytt?
Användarvisningsbild
av henka35
Tomgången brukar normal gå upp till ca 1200 rpm när du startar bilen. Sedan sjunker den till ca 800 rpm efter någon minut.
Ang. bensinförbrukningen så är den ganska låg enligt min mening. Min tar minst 1,1 till 1,2 blandad körning. Vid landsväg ligger min på ca 0,8 till 0,9.

/Henrik
av EvilEd
Hej,

Tänkte på det där tomgången, 800 rpm, gäller det både sug och turbomotorer?

på min bil så ligger tomgången under 700 rpm (660 rpm kanske, svårt att
se exakt) och jag kan känna att det vibrerar lite, är det normalt?

/ed
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Det verkar lite lågt. Min bil vibrerar inget vid tomgång.

/Henrik
av EvilEd
Vet du om tomgången går att justera på min bil ?
Gasar jag litelitelite, upp till ca 700 rpm så slutar det vibrera.

/ed
Användarvisningsbild
av henka35
Säkert. Kolla med Volvo. Hur man gör vet jag inte. Kanske CarMan vet??

/Henrik
av Frigge
Det går inte justera tomgången på nyare bilar.
Det man kan göra är att rengöra gasspjäll o ev uppgradera det men det går ju inte säga om det gör någon skillnad.
Tänk oxå på att tomgången som visas analogt inte är 100 %.
För att vara säker på om ens tomgången är låg behöver man läsa ut det digitalt.

/Fredrik
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]