Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimjam1
Hej. Jag måste fråga som nybliven Xc70-05 2,5T.
Elfäkten går efter varje åktur någon minut när motorn har blivit varm?
Motor temp normal. Temp ute +2. Kylvätskan är i rätt nivå. Bensinvärmare monterad.

Min förra T5'a -01 gick aldrig vid kall väderlek. Därav att jag ställer frågan.

//Jimjam
av jimjam1
Den är på rätt nivå också.

Men jag tror inte att det påverkas av oljenivån.

Ska fläkten alltid gå efter en köring?
Det gjorde aldrig min gamla bil förutom varma dagar, alt när man ställer ECCpå max kyla vid kallstart.

//Jimjam
av llesrof
Så är det på min XC70 också. Den har vart sådan hela tiden sedan jag köpte den för ett och ett halvt år sedan.
Användarvisningsbild
av Martinmat
upplever också att fläkten går oftare på min v 70 än på tidigare bilar. Dock inte i närheten av varje gång utan främst efter stadskörning med köer samt körning på fjällvägar= backigt
av Kojje
jimjam1 skrev:Vet någon hur det ska vara? Ska fläkten gå efter varje köring öven fast det är +2 grader ute och motor temp har precis kommit upp till normal nivå.

//Jimjam
Nej det skall den inte,motorn får en felsignal någonstans och då går fläkten för att skydda motorn ifall den skulle vara för varm när du stänger av den,en av våra bilar på jobbet gjorde precis så och det var motortempgivaren som var kaputt.Glömde att skriva då gick fläkten för fullt i någon minut efter avstängning.
Annars surrar den bara en liten stund efter avstängning som är normalt.
Senast redigerad av 1 Kojje, redigerad totalt 0 gånger.
av sundlof
Min bil är likadan, V70 2,5t 2004. Farsan har ägt den sen den var ny och minns att jag reagerade på att fläkten startade efter körning nästan jämt. Innan hade han en 2,4t -02 och den betedde sig inte så. Så min uppfattning är att volvo har lagt till detta pga av något skäl.

Patrik

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]