Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Grannen har köpt en S80-01- 2.4t. Likadan bil som min förutom motor och växellåda. Hans är automatväxlad. Var nånstans kan man hitta oljestickan till automatlådan? ?:-/
oljestickan sitter mellan motor o låda, i framkant (den är kort o gömersig bakom en slang)
CarMan skrev:oljestickan sitter mellan motor o låda, i framkant (den är kort o gömersig bakom en slang)
Ok för vi letade för glatta livet utan att se skymten av den men vi väl försöka igen imorgon

Update: Han har hittat den. :-DD
Lånar tråden.

Fick höra på Volvo idag att för att få korrekt avläsning på oljenivån i automatlådan, ska man se till att oljan är ordentligt varm och att man sen kollar nivån med motorn igång (växeln i P). Är det så man verkligen ska göra, så är min nivå för låg! Kanske därför den växlar så hårt emellanåt... :shock:
Oljan ska kollas när bilen är varmkörd och bilen skall stå på tomgång med P ilagd. Oljan skall vara klarröd och inte lukta bränt. Jag brukar byta oljan med 8000-mils intervall för att hålla lådan i trim. Du kan ju prova att söka på B4 lock så kan du klanske läsa dig till ditt bekymmner.
dieselmagnus skrev:Oljan ska kollas när bilen är varmkörd och bilen skall stå på tomgång med P ilagd. Oljan skall vara klarröd och inte lukta bränt. Jag brukar byta oljan med 8000-mils intervall för att hålla lådan i trim. Du kan ju prova att söka på B4 lock så kan du klanske läsa dig till ditt bekymmner.
Min olja byttes för ca 1000mil sedan. B4-locket för 600mil sedan. Volvo är inne på att mitt ventilpaket är problemet med dom hårda växlingarna, men om inte ens oljenivån stämmer så kanske man ska fylla på först och främst! :)
tänk bara på att det tar låång tid innan oljan i lådan är varm räcker inte på långa vägar att motorn har uppnått arbetstemperatur utan en runda på ett par mil bör du köra innan du stannar går igenom alla växlar ett par sekunder i vart läge sen i p och kolla nivån
Har nu efter att ha bränt mig halvt fördärvad på handen och armen lyckats kolla oljenivån när oljan varit rejält uppvärmd (idiotisk placering av oljestickan! Hur f-n är det tänkt att komma åt den utan att bränna sig på motor och kylarslang?). Det fattades iaf en skvätt som jag fyllde på med Volvos originalolja. Och döm om min förvåning, växellådan växlar bra mycket mjukare nu! Att ca 1.5-2dl olja kunde göra sån skillnad! Måste varit Volvo som inte fyllde tillräckligt när oljebytet gjordes, för den har då inte läckt nåt, vad jag sett. Sist jag lossade underkörningsplasten var den snustorr.

Jag har funderat på att sätta en liten […]

Byta skärm V60 2013

Hej! Sitter med en Volvo V60 från 2013. Ty[…]

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]