- tor 21 okt 2010, 18:54
Vad ska man ha för lufttryck fram resp bak på 195/60/15-däck? Åker nästan aldrig mer än två pers i bilen. :mrgreen:
Moderator: Moderatorer
LimpanV skrev:Vad ska man ha för lufttryck fram resp bak på 195/60/15-däck? Åker nästan aldrig mer än två pers i bilen. :mrgreen:1. Kolla instruktionsboken.(2.2bar runt om, om det är S60'in på din bild) 2. Lägg på lämpligt antal tiondels bar baserat på hur mycket du vill öka känslan av stabilitet och minska förbrukning. 3. Kör och var glad!
wissel skrev:dessa siffror är nog ganska mitt i....profilen är avgörande inte tum eller bredd.....Man kan INTE dra några slutsatser enbart baserat på profil.
så runt 2,6 bar är hyfsat rätt för de flesta.....
50 - 2.8
55 - 2.7
60 - 2.6
65 - 2.5
70 - 2.4
camaro69 skrev:@ Thomas T.Wissels råd ÄR felaktigt, ska det vara så svårt att först att man inte kan dra slutsatser enbart baserat på ett däcks profilhöjd i procent räknat...? Ungefär lika realistiskt som att titta in i en bil på dess hastighetsmätare, och utifrån det konstatera att denna bils toppfart är lika med sista siffran på mätaren... i alla tänkbara scenarion...
Vad baserar du ditt recept på? Kör och var glad![]()
Wissels råd är alldeles utmärkt.

ThomasT skrev:herre min skapare.....:Dcamaro69 skrev:@ Thomas T.Wissels råd ÄR felaktigt, ska det vara så svårt att först att man inte kan dra slutsatser enbart baserat på ett däcks profilhöjd i procent räknat...? Ungefär lika realistiskt som att titta in i en bil på dess hastighetsmätare, och utifrån det konstatera att denna bils toppfart är lika med sista siffran på mätaren... i alla tänkbara scenarion...
Vad baserar du ditt recept på? Kör och var glad![]()
Wissels råd är alldeles utmärkt.
Mitt "recept" baseras på ett korrekt metod att ta fram erfoderligt tryck i specifik sitiution. Man måste förstå att det inte räcker med att böja sig ned och läsa av profilen på ett däck för att veta hur högt lufttryck som ska fyllas på med. Det finns massor med parametrar att ta hänsyn till: Vikt på bilen, viktfördelning, förändrad last, förändrad hastighet, lastindex mm mm. Det är inte så svårt att förstå att två olika bilar med identiska däckdimensioner, men olika vikt kommer att kräva olika däckstryck...
Eftersom man inte har tillgång till alla ingående parametrar, så måste man utgå ifrån ett fram räknat/testat senario där specifik bil, däcksmodell, mijöbild finns specifierat... mao biltillverkaren och instruktionsboken. Där står rekommenderat tryck för specifik modell och däck samt senario. Instruktionsboken är dock ingen absolut sanning utan man måste även väga in de personliga värderingarna såsom ekonomi, komfort och körkänsla.
Och glöm inte; Kör och var glad!!
Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]
Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]
Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]