Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pimme
Hallå.

Jag har en 2.5T -04 som är svårstartad..mestadels när den är kall. I displayen kommer då motorprestanda nedsatt upp.
Det känns som det är någon givare som spökar, någon som har erfarenhet ??:-/
Användarvisningsbild
av wissel
ge lite mera info tycker jag....typ
: går motorn helt okej när den väl startat ?
: ojämn tomgång ?
: hur många mil på motorn ?
: känns det som om alla hästarna är med vid körning ?
: status tändstift, Tändspolarna, filtren ?
: Bränslefiltret ? Status ?
ja du vet säkert vad jag menar...mera info = mera/flera svar.....
:D
Användarvisningsbild
av CarMan
Bilen går i limp home, kan vara många saker.
börja med felkodsavläsning så vet man efter det vika saker man vill titta närmare på
av pimme
Mera info vad jag vet/tror. Startproblemen är vid kall motor men upplevs seg innan den startar även varm. När den då går igång hackar den, typ, inte går rent på alla cylindrar men hoppar till slut igång och går rent. 17 tusen mil på motorn skall nu servas (olja filter)annars fullservad. Funderar själv på allt från dålig olja=dåliga hydraulyft på ventiler till spjällhus! Jag ska försöka läsa av felkoderna, får man felkod när den indikerar motorprestanda nedsatt, typ kallstartsgivare?
Användarvisningsbild
av wissel
Du kan ju kolla om den satt felkoder själv, visserligen ingen bra övrig inf men att den åtminstone har gjort detta.
Tändningsläge II
Håll in Readknappen o tryck 2 ggr på dimbakljusknappen, sedan vrider du på "inforingen"....då ser du ...
bränslefiltret bytt ? Skall bytas efter 16 000 mil ?
Vild gissning är bensinbristproblem eller stift/ tändspolar !!
men som CarMan säger, gör en riktig felkodsavläsning så får du reda på mera.....

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]