Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DavidV70
Hej,
fläkten funkar inte i bilen (inte med auto på klimatpanelen, eller när jag manuellt vrider upp fläkthastigheten.
Har felkoden (ppc) ccm 0001 = "kupefläktmotor, signal för låg".

Gissade att det var fläktmotorn som gett upp, men då jag monterade ner den och kopplade på 12V direkt på motorn snurrade den fint...

Vad kan vara fel?, några specifik frågor:¨

1) På själva plastkåpan som håller motorn sitter det en modul med kylflänsar i aluminium, med fyra kontakter in, och två ut (de till motorn). -vad är detta, och hur kan jag felsöka endast denna lådan, dvs kan jag de den någon insignal och se om motorn snurrar som den ska?

2) Man skall tydligen kolla att något motstånd fungerar som det ska när man fel´söker fläkten, var hittar jag detta motstånd?

mvh
David
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ett hyfsat tips är nog att den där modulen med kylflänsar är fläktmotståndet men jag kan inte svära på det.

Mvh GK
av DavidV70
Fortsätter att svara migsjälv...

GK, du har helt rätt, power module = blower motor resistor, så nu slipper jag leta mer efter denna (har sett fler trådar som undrat var detta motstånd sitter).
Här är en länk till bild och exempel på reservdelspris: http://www.partsgeek.com/catalog/2001/v ... istor.html

Ifall någon vet hur man felsöker denna vore det kanon (känns spontant som om detta måste vara felet på min bil)
mvh
David
av DavidV70
avslutar denna tråd...
jag bytte denna lilla modul, och nu funkar fläkten, så om ni har samma problem, och motorn är ok, så är mitt tips att byta denna (tyvärr vet jag fortfarande inte hur man testar denna, dvs hur man ser att enheten är paj)

gav ca 850kr på Volvo

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]