Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mollan
Jag har en V70 2,5T -04 som börjar bete sig knas.
Det kommer fram en text i instrumentpanelen som uppger att bakluckan är öppen, vilket inte är fallet. Detta uppstår helt plötsligt när man minst väntar sig framförallt när man är ute och kör.
Problemet börjar nu eskalera och larmet utlöses helt plötsligt vilken tid på dygnet som helst, det suger att gå upp och stänga av larmet mitt i natten :(

Hittar ingen speciell kontakt till larmet som ser trasig ut vid bakluckan.

Någon som har erfarenhet av liknande problem och vad kan det då lämpligtvis vara som krånglar ?
Användarvisningsbild
av wissel
Larmet är nog OK, däremot så KAN det vara ett kabelbrootot eller vart fall nära ett sådant vid gångjärnet till bakluckan.
Händer lite då o då på V70.....fungerar all belysning där bak ? Reg.skylt med mera ?
Bara en gissning förstås .....
:D
av mollan
Jag har varit på volvo och där provade dom med att hänga in en helt ny låskista i bakluckan men felet kvarstår, dom tror nu att det är kabelbrott någonstans vid bakluckan.

det som är lite lurigt är att ibland tänds lampan i bagageutrymmet och ibland inte, dock står det hela tiden i displayen att bakluckan är öppen. Om jag har igång bilen och öppnar & stänger bakluckan eller drar i alla kablar jag ser så händer ingenting, inga lampor blinkar eller nåt annat som tyder på glapp i kablaget.

Jag får väl börja gräva i kablaget och se vad som händer, volvo hade mer än 4v väntetid och det kan ingen vänta på, då skrotar grannarna bilen :)
av mollan
HJÄLP HJÄLP HJÄLP !!!!

Efter en hel dags felsökning så kvarstår problemet.

Jag har dock en fråga rörande bagagerumsbelysningen i taket bak, bör inte den tändas när jag öppnar bakluckan ?

I mitt fall gör den inte det nu men det händer att den tänds helt plötsligt oavsett om bilen är i drift eller inte för att sedan slockna igen.
När mina problem började så har jag för mig att jag såg ett samband i att larmet gick och belysningen i taket bak tändes därav drogs min misstanke till låsskistan och den förbannade microbrytaren.

Om det inte är låsskistan bak som styr belysningen i taket bak vad är det då den brytaren sitter ?

Felmeddelande som hela tiden lyser i displayen lyder "Bakluckan öppen" och det följs hela tiden av att en liten varningstriangel i instrumentpanelen lyser gult, denna ändras till röd färg då jag tex har förardörren öppen och då står det även i displayen "förardörr öppen"

Varför gul i ena fallet och röd i det andra ?

När felmeddelandet hela tiden är där så går det heller inte att använda någon annan funktion i färddatorn eller bensinvärmaren då felmeddelande blockerar övrig information bortsett från om man öppnar en dörr.

Kan det vara så att felmeddelandet "Bakluckan öppen" bara går att få bort genom att återställa på volvo så som man gör med tex servicemeddelanden mm ?

Jag har nu tagit bort säkringen till larmsirenen för att få en något sånär dräglig tillvaro.

Hoppas det finns några goda människor här på forumet som kan ge mig vägledning och tips
Användarvisningsbild
av wissel
kabelbrott någonstans runt bakluckan tror jag fortfarande, kolla i taket vid bakluckan !
Har du frilagt kabeln hela vägen från gångjärnet ?
av Fred
Jag tror Wissel har rätt...det är ett jättevanligt fel på V70N, svag konstruktion helt enkelt. Vissa har lyckats laga kabelstammen, andra har bytt ut hela.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
Du har ju fått svar på vad det är, varför inte kolla det?
O varför kolla inte "volvo" det?
kamlarna går av på vänster gångjärn, bakom den svarta plasten som håller kabeln mot gångjärnet.
Trä ut kabeln o spretta up härvan (tar 5min)

Hittar du inget fel här är det låskistan.
av Fred
...varningstriangel i instrumentpanelen lyser gult, denna ändras till röd färg då jag tex har förardörren öppen och då står det även i displayen "förardörr öppen"

Varför gul i ena fallet och röd i det andra ?
Du har svarat på frågan själv: triangeln lyser rött när förardörren är öppen. Den "override":ar alla andra varningar. En mitt halvljus gav upp nyss och då varnar ju bilen med en gul triangel. När jag öppnar förardörren så blir triangeln röd och texten ändras i displayen.
Användarvisningsbild
av CarMan
man kan ju ha massa meddelande samtidigt, det är ju du som förare som bläddrar mblend meddelandena.
"farligaste" saken är synlig först

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]