Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har idag bytt bromsar runt om på XC90-03.
Efter jag bytt klossar fram och skulle provköra märkte jag att bromsarna blivit svampiga och sjunker långsamt och tar ganska långt ner på pedalen. Varje gång jag trycker på pedalen så låter det som något pumpliknande under motorhuven som går. Detta problem fanns inte efter jag bytt de bakre.

Undertiden jag bytte klossarna fram och när jag tryckte tillbaka oket så rann bromsvätska ut från behållaren (hade öppnat den under bromsbytet).
Jag råkade också starta bilen utan att locket till behållaren var på, då rann det också över och det var då jag hörde det pumpliknande ljudet för första gången

Chansen att det kommit in luft måste väl vara liten eftersom det varit bra nivå med bromsvätska i behållaren hela tiden?
När jag kollar behållaren nu så är den helt full. Klossarna runt om var helt utslitna, och nu när jag bytt klossar kanske det blivit för mkt bromsvätska ??? Kan det var detta som orsakar problemet?

Jag sökte lite på forumet innan jag startade tråden och denna trådskapare, http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ig+bromsar ,har nästan ett identiskt problem, förutom att jag tycker att mina bromsar tar bra.

Han hittade också en lösning
"Felet är hittat.Jag hade monterat fjäderbygeln fel,emellan oken på utsida,bände ut dom så nu trycker dom i bakkant.Detta gjorde nog att oken inte blev "flytande".
Har du monterat fjädern på rätt sätt på oken? Annars kan man uppleva att dom tar dåligt & pedalen kan kännas svampig!Där har ni svaret."

Tyvärr förstår jag inte vad han menar med sin lösning, kanske någon annan kan. Har var aktiv senast i februari så därför tar det nog tid innan jag får svar från honom.

Har ni några idéer var felet kan vara?
Var är det för pump som låter?
Att lyckas med att få in luft i systemet då man byter bromsklossar låter minst sagt osannolikt..
Pumpen du hör borde vara abs-pumpen som bygger tryck.

Spontan gissning är att nåt är monterat fel när du återmonterade ok/klossar !.
Jag tycker också det verkar lite skumt att det skulle komma in luft i systemet. Men jag skall byta bromsvätska om någon vecka så då märker man väl det.
Men jag tror nog också att jag kanske monterat något fel, kanske samma fel som den tråd jag hänvisade till. Jag tror jag vet vilken "fjäder" det är, men har någon nån bild på hur den skall sitta på en XC90? Så kan jag se om jag satt den fel.

Varför tror ni pumpen försöker ladda upp tryck nu efter klossbytet?
Har vart med om ett liknande fel på en S80 2.9 en gång och då hade ägaren tryck in kolven på nåt konstigt sätt så att han hade böjt en stång inne i själva bromservot....

Summa sumarum... nytt bromsservo och klossar p.g.a. att han bromsade sönder dom nya klossarna.
skruvar man inte i sär nått kan man inte få in luft så det är det inte.
det surrande ljudet du hör är en el vakum pump som hjälper motorn att hålla rätt vakum på bram systemet (dan har alltid låtit!)

Om du bytt skivor & klossar, men inte slitit in dom så kan det kännas lite svampigt (bör gå över efter 2st kraftiga brmsnnga från 100 till 0 )

Jag har också varit med om pirat belägg har fel vinklar på fjädrarna som håller klossen i kolven, så det bildar ett mellan rumm, men då blir inte bromsen svampig, men man behöver pumpa 2ggr för att få ut kolven mot skivan.

Tänk också på att olika "blandningar" av bromsklossmattrial har olika egenskaper, så piratbelägg kan vara lite svampigare om man har otur.

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]