Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min bil har gått 14500 mil. Köpte den av en bilhandlare för ca 1 mån sen. Växlarna har gått i mjukt och helt perfekt framtill i morse. Helt plötsligt blev hela växellådan jättetrög att växla. Vid ett tillfälle fick jag inte i backen. Bilen fick sedan stå i ett antal timmar. När jag sedan körde iväg så fungerade växlarna, men kanske intre lika mjukt som tidigare. Efter en stunds körning så började problemen. Det gick nästan inte att få i växlarna (spelar ingen roll vilken). För att få i backväxeln fick jag stänga av motorn, då gick det bra. Vid något tillfälle fick jag ett skrapljud då jag försökte växla. Vad har hänt? Kan det vara något i växellänkaget som släppt? Skumt när den funkar klockrent ena dan men knappt alls nästa. Har sökt i forumet men inte hittat något som liknar mina problem. Problemen med infettade splines på ingående axel i lådan borde ju inte uppstå över dagen.

Någon som har någon idé???? Börjar känna lite panik!!!!!

Per.
du har nog nåt fel på kopplingan, trolkgen nåt på den hydraliska biten. i bästa fall bara låg nivå, annrs är det lekage nånstans

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]