Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Katsumoto
Hej ny här på forumet.
Har lite funderingar om någon kan hjälpa mig vad gäller v70 biogas.
Har tittat på v70 årsmodell runt 07.
Är det en bra bil å är biogas bra?
Vi åker ca 800 mil om året å skatten på en sån är ju väldigt bra.
Är bagaget mindre i bilen för gas tankarna?
Lönar det sig att åka på bio gas, vi har en gas station här i stan så d finns ju så man kan tanka.

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det är lite grand en risktagning eftersom det är extremt dyrt att reparera tankarna om något fel skulle uppstå. Dessutom är de inte så effektiva som den senaste generationens volvobiogasbilar, de som byggs om av ATV.

Om ni inte sitter i sjön och måste ha en bil med en gång, skulle jag vänta ett par år tills ATV-volvos'arna kommer ut på beg-marknaden eller - ännu hellre - köpa en Passat Biogas.

Ett annat alternativ är att köpa en äldre modell som inte blir så dyr i inköp som en 07:a och hoppas att inte reparationer dödar kalkylen.
av Fred
Välkommen till forumet Katsumoto!

Det finns en del trådar om detta på forumet, jag vet att jag har skrivit ganska mycket om köpråd av BiFuel så testa att göra en sökning!

StringerBell, just tankarna har jag aldrig hört att de skulle gå sönder...men det finns en del andra känsliga komponenter som är DYYYYRA!! P2-BiFuel (V70N och S60) har nog samma verkningsgrad som den nyare varianten på gas men skillnaden är att den nya går att köra på tre bränslen (biogas, etanol och bensin) samt att den har fullstor tank för flytande bränslena. Den har dock ganska rejält inskränkt baggageutrymme vilket inte P2orna har.

Katsumoto, ett tips är att kolla in forumgas.se. Det är Sveriges största forum för oss gasbilister. Där finns massor av information att hämta om allt som rör gasbilar!

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av StringerBell
Slarvigt uttryckt av mig, men jag hade i bakhuvudet att det var något strul med tankarna jag läst, och efter lite sökande handlade det om att den kan samlas olja i tankarna som är besvärligt att få bort. Det står endel om det om man söker i trådarna.
av Fred
Stämmer bra. Olja i tankarna var ett problem i början, innan gasdistributörerna fick ordning på kompressorerna. Det var till och med så att en del leverantörer fick betala rengöringen av tankarna!

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]