Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av inkognito
Har nu suttit här och läst om Volvos handbromsproblem. Vilka backar skall man köpa för att slippa detta dilemma?
Varför har inte Volvo gjort som Audi och Vw och integrerat handbromsen i bromsoket?
Nu säger många att det börjar kärva, men det är inte sant, använder man handbromsen varje dag, och smörjer upp oket, när man byter mellan sommar och vinterdäck så funkar det hur bra som helst.
Man slipper i alla fall sådana här problem, dessutom har ju Volvo i alla tider haft urkassa handbromsar, jämför med en som har integrerat handbromsen i oket, så nyper den mycket bättre.
av LaRy
Köp allt utom Biltema om du inte vill göra jobbet 2 gånger. Jag hade Biltema i ca 2 månader innan jag gav upp. Man vill ju faktiskt ha bromsverkan även på handbromsen. Biltema's belägg har ca 1 mm för liten diameter, de är hårda i beläggen och slits därför inte in, de är ej efterslipade utan är endast grovsågade på tvären och klistrade. Andra belägg är slipade till rätt diameter i längsled. Jag köpte på AD Bildelscenter, de kostade knappt en hundring mer. Dessutom passar ej den längsta fjädern i Biltemas montagesats, den är för kort.
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]