Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abel1
Har haft ett konstigt ljud i framvagnen på min v70 ett tag nu. låter som de kommer från fjädringarna, hörs varje gång man kör över ett farthinder. Kan de vara från stötdämparna tro?

MVH Anders
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Dunkar det, klonkar det, gnisslar det eller hur låter det?

Mvh GK
av luddoo
Jag gissar på Spindellederna =) Trodde det var mina fjädrar med, tills jag besiktade, båda spindlarna vart slut. Min lät, hur man nu skall förklara det, gnek? Inge klonk, dunk eller gnissel. Så kolla spindlarna. Billiga att köpa, men bökigare att byta =)
av fjonte
luddoo skrev:Jag gissar på Spindellederna =) Trodde det var mina fjädrar med, tills jag besiktade, båda spindlarna vart slut. Min lät, hur man nu skall förklara det, gnek? Inge klonk, dunk eller gnissel. Så kolla spindlarna. Billiga att köpa, men bökigare att byta =)
Fråga: Var det gnek hela tiden eller kom och gick ljudet beroende på hur du körde? Hörde du nåt vid fullt rattutslag vid långsam körning?
av Fred
luddoo skrev:Jag gissar på Spindellederna =) Trodde det var mina fjädrar med, tills jag besiktade, båda spindlarna vart slut. Min lät, hur man nu skall förklara det, gnek? Inge klonk, dunk eller gnissel. Så kolla spindlarna. Billiga att köpa, men bökigare att byta =)
Lustigt att du skriver spindellederna, Luddoo. Jag har haft ett gnekande sen jag köpte bilen för snart tre år sedan, tydligast just över farthinder och andra ojämnheter vid låga hastigheter. Detta på vänster sida. Besiktigade ganska nyligen och fick 2:a på spindelled HÖGER sida! ??:-/ Besiktningsgubben visade tydligt hur högersidan glappade medan vänstersidan så jättebra ut...

Imorgon ska höger spindelled bytas så jag får ta och prata med meken om vänstersidan också...det vore skönt att bli av med gnekandet.

Framvagnarna på våra bilar är ett mysterium... :roll:

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]