Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stig Leitner
Förarestolens värme har slutat fungera. Instrumentindikationen anger att värmen är inkopplad. Alla kontakter under stolen sitter där de ska sitta. Stolen är elmanövererad och har läderklädsel.

Hur felsöker man? Var får man tag i ett el-schema?

Bilias priser:
Felsökning 1200 kr
Arbetskostnad byte av sittdynans element 1950 kr
Material nytt sittelement 500 kr
Om det är ryggelementet kostar det ca 3500 plus ryggelement.
Felsökningskostnaden får men ej tillbaka om man beslutar om reparation
TOTAL kostnad 3650 till mer än 7000 kr

Sadelmakarens priser om jag kan fastställa felet:
Byte av sittdynans element 850 kr.
TOTAL kostnad 1350 kr.

Egen felsökning måste alltså löna sig.
Användarvisningsbild
av Loner
Jag har schema till V70 -02, som du kan få, om det kan hjälpa nått?

Isf behöver jag din epostadress.

/L
av Zane_73
En dum fråga kanske men har du kollat säkringen?
av Teemu
enklast är väl att börja med att kolla om du har spänning fram till kontakten för stolen - har du det så verkar det ju vara stolens slinga. Den kan du också mäta med en ohmmeter.
av Stig Leitner
Hej Zane,

Säkringen är hel. Båda framstolarna ligger på samma säkring. Den högra stolen fungerar.

Hej Teemu,

Anledningen att jag vill ha ett el-schema är för att kolla om spänningen går upp till stolens sittdyna resp ryggdyna. Eftersom det går fem olika kablar upp till stolen och en av dem är till krockkudden, så vill jag vara säker på vilken kabel jag ska mäta på, så att jag inte av misstag utlöser krockkudden vid testet. Enligt uppgift räcker den lilla ström som instrumentet avger för att så ska ske. Dessutom finns det en box under stolen som troligen innehåller en effektstyrning av stolens två värmelägen. Felet kan ju också ligga i den.
Användarvisningsbild
av Loner
Loner skrev:Jag har schema till V70 -02, som du kan få, om det kan hjälpa nått?

Isf behöver jag din epostadress.

/L
Som sagt var :roll:

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]