Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sjölander
Halloj, va ett tag sen man skrev här.
Böt bil i vintras från v70tdi-98 till v70 2,4D-07.
Nu är det snart dax för bes (nov) så igår kväll efter några kalla (man blir mjukare i kroppen då)
kom jag på tanken att krypa lite under bilen för å kolla styrleder och länkarms bussningar, man har ju fått höra ett å annat.....
Och jorå, yttre styrled, främre länkarmsbuss, slut både hö/vä, kanske nått mer.
Nu till frågan: på min gamla bil skilde det på vissa delar mellan diesel/bensin, hur är det med det på en 07:a ?? Verkar ju vara samma.
Ligger rysligt nära tillhands att lägga best hos vparts på nya länkarmar+ spindelled+ styrled+ stabbstag, och byta
själv. Känns som det drar iväg i peng och lämna in till volvo, men ska kolla det i morrn.
Bilen har gått 19000 mil så den e ju knappt inkörd...
av Cedrix
Min D5:a har gått 19500 mil så jag har samma jobb framför mig. Ska även byta fjäderbenslagring. Men spindel leden är redan bytt så dom får sitta kvar.
av sjölander
Ok skönt att flera är i samma läge :-))
Har du fått nerslag eller konstaterat själv?
Kollat runt på priser något?
Om man ska göra jobbet själv verkar det viktigt att lossa drivaxeln. Är det en bult
nu för tiden? förut var det en stor mutter minns jag.
Vad kan egentligen gå fel. Men ska iallafall kolla pris imorrn hos olika firmor, är inte jätte sugen på att mecka
man brukar ju alltid stöta på någon slags patrull...
av Cedrix
Fick värt att veta på ena länkarmsbussningen och resten har jag konstaterat själv. Behöver man verkligen lossa drivaxeln för att få loss länkarmen? Vet att man måste lossa på motorn och hissa den en bit för att komma åt, men å andra sidan ska jag även byta alla motorfästen så det blir inge ner jobb för det.

Har inte kollat några priser, brukar bli billigast att göra det själv.
av fjonte
Cedrix skrev:Fick värt att veta på ena länkarmsbussningen och resten har jag konstaterat själv. Behöver man verkligen lossa drivaxeln för att få loss länkarmen? Vet att man måste lossa på motorn och hissa den en bit för att komma åt, men å andra sidan ska jag även byta alla motorfästen så det blir inge ner jobb för det.

Har inte kollat några priser, brukar bli billigast att göra det själv.
Lossa bulten till hjulhuset innan du lossar spindelleden och till dom 2 andra bussningarna. Sen är det bara att bryta ner länkarmen ur spindelleden och försöka lirka ur den. Var noga med att drivknuten inte går isär. Kan vara lite bökigt!
av jockep83
Varför lyfta motorn för att byte länkarm???

Jag har precis bytt allt i min framvagn utan att lyfta någon motor... gjorde allt i mitt lilla garage och det tog en lördag:)

nemas problemas
av sjölander
Kanon Lilleman, precis sådana filmer man vill se.
Ser ju barnsligt enkelt ut det där.
Det här med att lyfta motorn lite, kan det kanske va nödvändigt om man
vill byta bultarna till länkarmen??
Fick pris av lokala volvo verkstan idag
Länkarms byte 2st
styrled yttre 2st
spindelled 2st
Hjulinställning 1st
9440:- svenska riksdaler
Volvo i Uppsala ville att jag skulle betala 11013:-
Köper man prylarna från vparts betalar man ca 3500+ en tusing för
hjulinställningen. Är det värt 5000 spänn att plocka fram overallen å muttersmacken, vad säger ni??
Användarvisningsbild
av lilleman
Ja jag tyckte filmen kunde komma till nytta i denna tråden :D
Lycka till med arbetet :)

Mvh/Roger :D
av Cedrix
jockep83 skrev:Varför lyfta motorn för att byte länkarm???

Jag har precis bytt allt i min framvagn utan att lyfta någon motor... gjorde allt i mitt lilla garage och det tog en lördag:)

nemas problemas
Låter ju bra, var i Haynes boken det stod att man var tvungen att lyfta lite på motorn på ena sidan för att komma åt..

En annan fråga, varför lossar dom centrumbulten på drivaxeln? Kan inte den sitta kvar? Eller måste man dra ut hela fjäderbenet en bit för att få loss länkarmen?

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]