Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abel1
Har bytt skivor och broms belägg bak på min v70. Men fick då se att damasken runt kolven på oket var trasit, sprucket och ganska stora hål. Var på mekonomen och hörde efter nya damsaker men den fanns tydligen inte till v70 utan bara hela ok. Men måste/bör man byta oken för att damasken är trasig?
Har haft bekymmer med att bromsen på vänster bak har legat på länge. Och den kolven satt som berg när den skulle pressas tillbaka. Vad ska jag göra?

MVH Anders
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Gå in på skruvat.se och sök efter repsats eller damasker. Du kan använda ditt regnr för att hamna bland rätt grejor.

Mvh GK
av Cedrix
Ta ur kolven och polera den med tex svinto eller extremt fint slippapper. Kolla så att det inte är några gropar efter rost på kolven. Köp en repsats och sätt ihop med nya packningen och damask.

Jag köpte för övrigt mina repsatser pÅ Mekonomen för ca 4 månader sedan.
av abel1
konstigt att dom sa så på mekonomen. så då finns det i alla fall. Kollade på skruvat och där fanns det inga, bara ok. Vad kan en sådan repsats kosta? är det svårt och byta damask?
Nytt ok på skruvat kostade 800kr

/Anders
av Thomas J
Om du räknar med att behålla bilen ett tag så köp nya ok istället! Visst går det att renovera och byta packningar men det brukar hålla 1 år om man har tur.
När kolven har fastnat är mitt råd att byta ok, hålla på och slipa och greja brukar inte bli bra.
Användarvisningsbild
av gson81
Ena damasken på min bil var också spruken så jag hörde efter om reprationsatts men flera jag pratade med sa att det var svårt att få bra själv och de sa att biltemas ok var bra och de kostar inte så mycket heller. Så jag har satt dit en sån och det funkar bra en så länge ialle fall, har haft den i ca ett år nu och jag hoppas att det håller länge.
av Cedrix
Ja måste man börja slipa på kolven så byt ok. Men räcker det med att polera så tror inte jag resultatet blir mycket sämre än ett nytt ok.

Kan dock vara lite pillrigt att få dit damasken utan att skada den.

Jag brukar ta loss oket, blåsa loss kolven med tryckluft i hålet där slangen satt. Polera kolven och byta packning, tillbaka med damasken och kolven.
av rd350
Så länge inte kolven är rostig blir det minst lika bra som ett utbytesok! Putsa kolven, smörj med fett godkänt för gummidetaljer i bromsar (INGET ANNAT), sätt i hop med nya tätningar, håller längre än ett bytesok då de oftast är dåligt smorda.
av Cedrix
Följer med fett till detta med Mekonomens rep-sats

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]