Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lommen
Lånad text... har samma fel.

Har någon råkat ut för oljeläckage från motorn på en Volvo V70 -02?
Jag drabbades av det idag,upptäckte blårök vid omkörning(endast vid fullgas)
annars ok.Kollade vid hemkomst och såg olja på "framvagnsbalk + mitt på drivaxeln som sitter lagrad på motorn (verkar vara motorolja,99% säker)som verkar ha stänkt på avgasröret villket förklarar blåröken,men hittar ej efter tvätt någon förklaring till oljan.Tacksam för alla tips
av S40T4
Har du kollat under bilen och sett vart det är blött någonstans?
Kan kanske vara balre vevaxeltätningen. Och vissa sugmotorer har en plugg där oljereturen sitter på turbomotorer ocg det har hänt att den har lossnat/försvunnit.
av lommen
har tvättat och rengjort allt nu å testat... hittade vart det läckte..... läckaget kommer när ja belastar bilen på 3:an det läcker i oljetrågspackningen!!!!!! varför då? är vevhustätningen tät eller?? vars sitter den på en 170hk-02a

Bild

det läcker i nån av skarvarna..... varför?
(dum fråga) vad är den fyrkandiga klumpen till höger... är det vevhusventilationen
Senast redigerad av 2 lommen, redigerad totalt 0 gång.
av PeterR
Klumpen du ser är en värmeväxlare, sitter 2st oringar bakom den,kolla så det inte e dom som läcker.
"Varför läcker det där" :-O) . Ja du, jag vet inte, troligtvis är den inte tät där. ;-//
Jag tycker du ska vara glad att du bara behöver täta om tråget, läckage kan vara betydligt svårare o lokalisera/ åtgärda.
Lycka till :D
//Peter
Användarvisningsbild
av andreas 80
Intressant.
Jag har faktiskt också lite olja ungefär där.
Har funderingar på om det kan vara oljereturen för turbon för min del, eller oljekylen(klumpen till höger).
Tänkte aldrig på att det kunde vara själva tråget.... hoppas det inte är så. Blir lite mer besvärligt.
av lommen
Bild

oljan kommer ur pluggen som knappt syns på bilden...... vad är det? är det där oljereturen från turbo motorerna sitter
Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]

Volvo car UX

Hur funkar det? Flyter det på bra?