Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bjornsson86
nu har lampan tänts för ett tag sedan. men ja va in på volvo och bad dom kolla vad jag hade för
fel medelande men det fanns inget? dom sa att medelandet kunde försvinna om problemet inte fanns kvar.
så dom släckte lampan men nu några dagar senare är den tänd igen :( vill inte betala 400 kr igen bara för att dom ska släcka en lampa.

men varför slocknar då inte lampan när det inte finns några fel koder ? bilen känns lite orolig på tomgången och man kan även känna av lite när man presis kör iväg med bilen. någon i borlänge trakten som ha en fel kods läsare
och lust att hjälpa till.

bilen är en v70 01a 140 hk modellen.

mycket tacksam för svar :mrgreen:
Användarvisningsbild
av midnight
Tjenare!
Du kan ju börja med att göra ren LMM:en lite försiktigt med en lämplig spray "typ spray till rengöring av bromsbelägg och dyl" sedan titta till alla slangar så inte du har ett läckage någonstans. Sist men inte minst att kolla kontakter till t.ex lamdasond och även LMM:en.
Jag ser att det är en 01:a, du har möjligtvis inte originalbatteriet i den så det skulle behövs en översyn eller bytas ut?
av bjornsson86
jag har köpt elektronik spray tänkte att det måste duga bra att rengöra den med.
har kollat slangarna men inte tagit lös dom och tryck testat dom funderar på att göra det också ifall jag har missat något. kontakterna har jag rengjort och använt kontakt spray. batteriet är utbytt så det är det inte.

får rengöra lmm och ta lös batteri kabeln en stund så kanske lampan slockanar.
Användarvisningsbild
av midnight
Du behöver inte lossa någon batterikabel. Ta ur säkringen till motorstyrning i ca 10-15min (finns i säkringslådan under motorhuven). Man kan ju ha fel på så många olika prylar när bilen uppför sig så (typ,spjällhus, lambdasond, och LMM:en) Tycker att det konstigt att du inte får några felkoder som ligger kvar men det är väl det att du borde kanske göra en diagnostik när du fått felet innan bilen startas på nytt. För du har tydligen ett fel som kommer och går och uppkommer efter start eller efter en stunds körning. Själv hade jag något liknande och då fick jag tag på en beg lamdasond ( den som sitter på grenröret) bytte den. Efter det klockren gång både på tomgång och kändes starkare på vanlig körning. Men man kan ju byta prylar till dödagar om man vill men det blir ju dyrt att gissa sig till felen som blir. Så det bästa är ju en riktig felkodsdiagnotik och kanske blir billigare i längden.
av bjornsson86
igår gjorde jag rent lmm med elektronik rengöring. den va riktigt skitig måste ja säga.
sen så tog jag lös spjäll huset och ren gjorde även det som va väldigt skitigt. lossade batteri kabeln så nu har lampan slocknat. har varit ute och åkt lite men den har inte tänts än i alla fall :P får hoppas att den inte gör det. den har mjukare tomgång nu också. så jag hoppas att det va så enkelt att det räckte med en rengöring :) jag åter kommer med svar när jag har kört ett tag :lol:
Användarvisningsbild
av CarMan
Självklart finns det felkoder om lampan lyser, den som säger annat ljuger (alternativt är inkompitent)
av bjornsson86
har kört ett tag nu efter att jag gjort rent lmm och gas spjället. lampan tänds ibland typ var 3e gång jag tar bilen? undrar om det kan vara lmm som spökar. ska ta lös den och regöra den lite extra den här gången. va lite försiktig första vändan så den inte skulle gå sönder för mig :P

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]