Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvokombi
Blir det några konstigheter/felkoder om man tar bort batteriet? Har fått problem med centrallåset på bakdörren och tänkte göra en reset på systemet.
av Turbo_virus
bara att ta bort batteriet....akta bara, om du bara tar bort en pol på batteriet får den inte komma emot någon annanstans på karossen :-)-)
av Marbas
Börja med att ta bort kabeln till minus polen. Då slipper du risken att du kortsluter batteriet med verktyget när du tar bort pluspolskabeln.
av trasker
Sen rekommenderar Volvo att man sätter tändningen i läge 2 och sedan sätter tillbaks batterikablarna. Jag undrade varför här på forumet och fick veta att anledningen är att OM det mot all förmodan skulle bli tjall på airbagen så skulle man stå i bagaget när tändningen slås på första gången efter batteriet varit ur och på så sätt undvika att "få skallen avblåst av airbagen" :)

MEN jag fick felkod efter att batteriet varit av och jag monterat x-ljus. Genom att lyfta batteriet över natten och inte slå på tändningen när jag återmonterade gick koderna bort :)
Användarvisningsbild
av wissel
Vet inte om det är vettigt men jag brukar ta ur nyckeln ur T-låset, sedan vänta minst 10 minuter innan jag tar bort minuskabeln.....enligt mitt sätt att se det så hinner styrenheterna då avsluta sin göranden i lugn o ro.
Jag stänger ju inte av datorn med knappen heller....samma idé liksom. Kostar gratis att göra så.
:D
Användarvisningsbild
av wissel
ÅÅHH fan, dom har väl läst mitt inlägg då !!!
:-)-)
av Fred
Hehe...många felkoder som folk får på grund av att batt.polerna lyfts beror på att man inte väntat in nedstängningen av alla datorer och grejer så stäng av bilen och ta ur nyckeln. Ta en kopp kaffe i lugn och ro för att sedan plocka bort polen! :-)-)

Mvh
/Fred
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]